Mitt skrivande: Bloggvänner, jag behöver er hjälp!

Jag börjar närma mig slutet på mitt manus. Det manus som ett förlag vill läsa igen efter omarbetning. Och jag känner mig laddad.
 
MEN jag behöver hjälp med en scen. Jag har en bi-karaktär som är fruktansvärt rolig/spontan/jobbig. Jag behöver en scen där hon bryter in och gör något knäppt. 
 
Tidigare i romanen har hon:
- Sagt att min huvudkaraktär har små bröst (första dagen de träffade varandra)
- Sparkat min huvudkaraktär på smalbenet bara för att få uppmärksamhet (också första dagen)
- "Råkat" ha sex med en kille som är jättekär i henne bara för att hon "hade tråkigt"
- Kastat upp en pannkaka i luften, missat den med stekpannan så pannkakan åkte i golvet... och lämnat den kvar där
- Haft begravning för att sommaren som är över
 
Kuriosa: Hon läser ryska eftersom hon tycker det är kul att gå runt och låtsas vara rysk spion, snusar och har ett hårburr det misstänks bo ohyra i.
 
Så, vad kan hon hitta på/säga för knasigheter? Förslag?


Kommentarer
Anonym

Oj. Svårt att säga när vi inte vet handlingen. Men jag gillar redan den där karaktären. :)

Svar: Ja, hon är bra hon.
Nina

2012-08-14 @ 21:43:12
Kati

det var jag ovan. Ibland glömmer jag att fylla i namnet :)

Svar: Ha, ha! Jag har börjat vänja mig.
Nina

2012-08-14 @ 21:43:39
URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Fia Filur

Beror ju på vad för slags scen det är och var de befinner sig. I skolan? Hemma? Om de är i skolan så tycker jag att hon kan ta några enkronor, limma fast dem på golvet, parkera sig på en bänk bredvid och sen hånskratta åt alla som böjer sig ner och försöker plocka upp de där enkronorna... Hände en gång på min skola :)

Svar: Hmm. Hon är inte så planerande. Men annars kul idé.
Nina

2012-08-15 @ 08:40:54
URL: http://www.sofiafritzson.com
Charlotte

Fias förslag var roligt :)

Jag håller med Kati att det är klurigt när vi inte vet handlingen, och jag tänker att det beror lite på vilka andra karaktärer som finns med i din scen. Om alla vet hur tjejen är, att hon är rolig/spontan/jobbig, så kan du spela på det, och låta henne vara tvärt emot.

Kanske är hon allvarlig och berättar om något overkligt som hänt - som gör att hon lurar både karaktärerna och läsaren. När hon sedan avslöjar det (kanske skrattar hon högt åt det hela), blir kontentan att både karaktärerna - och läsaren tänker: "åh, det borde jag så klart förstått när det gäller henne".

Svar: Hon brukar inte "lura folk". Hon mest bara överraskar dem. Hela tiden. Men jag ska fundera på saken.
Nina

2012-08-15 @ 21:27:22
URL: http://www.fictionista.se
Annelie

Om det är den jag tror det är och som jag minns henne. Hon drar ned byxorna och moonar. Eller så springer hon, låtsasramlar men gör en kullerbytta och sedan springer vidare. Båda sakerna hände på min skola (läs: inte jag som gjorde dem) är hemma igen måndag Btw

Svar: Hmm. Ja, moonar eller liknande "inte passa in i normen" är inte helt fel. Vet inte om hon är typen som springer dock.
Nina

2012-08-15 @ 22:49:44
URL: http://dromavglas.blogspot.com
Annelie

Förresten, hon är såååå i intressant! Borde få en egen bok med huvudroll i... :)

Svar: I know! Älskar henne. Sjukt kul att skriva om henne också. Jag vet aldrig vad hon kommer ta sig för.
Och ja, hon kommer få en egen bok. Men då är hon äldre och aningen mer mogen (hon vill tro det i alla fall),
Nina

2012-08-15 @ 22:51:54
URL: http://dromavglas.blogspot.com
Alva

Vara barnvakt, tappa bort barnet och inte orka leta? (är det för hemskt, så kan hon vara hundvakt och göra samma sak)

Svar: Hon har en lillasyster som är sex och det där låter EXAKT som något denna brud skulle kunna göra. Tack!
Nina

2012-08-17 @ 15:39:27
URL: http://ingetlivutanbocker.blogg.se
Bina

Eftersom hon snusar kan hon (om det är i portionspåsar) ta ut en "förbrukad" och slänga upp den i taket så att den fastnar, bara för att det inte finns en soptunna i närheten. Är det lössnus kan hon försöka göra samma sak med resultatet av en geggig hand som hon torkar av sig på närmaste person. Höhö.

Svar: Inte helt fel. Sedan kan ju alltid snus trilla ner från taket, ner i huvudet på lämplig person.Bra!
Nina

2012-08-18 @ 21:00:10
URL: http://skrivprocess.wordpress.com/
Nanna

Hon verkar vara en sån som bara plötsligt kan rusa ut från klassrummet, mitt i en lektion (kanske mumla något osammanhängande) och inte komma tillbaka. Trots att hon har jacka och saker kvar. Ingen fattar någonting.

Svar: Gärna samtidigt som hon utropar något väldigt konstigt. Typ klittluder. Ha, ha!
Nina

2012-08-19 @ 18:02:10
URL: http://nannabylund.blogspot.com/
MalinC

Ha, ha. Hon verkar underbar!
Jag kom bara att tänka på vad en kompis till mig gjorde på gymnasiet. Hon är en udda och rolig figur.
På samhällskunskapslektionerna hade vi en väldigt stel lärare som alltid ville kolla av om vi hade följt med i nyhetsflödet och visste vilka viktiga händelser som hade hänt i världen. Min kompis hade aldrig något att säga. Så hon hittade helt enkelt på en nyhet. Om att kor hade hittats döda i någon mystisk sjukdom som kunde vara en farlig epedemi. Hon var stenallvarlig hela tiden och läraren visste inte vad han skulle tro.
Hon var också personen som kunde avbryta mitt i ett samtal för att anmärka på hur gula folks tänder var eller säga "Du tror att du är rätt snygg va?".

Svar: Ha, ha! Låter ju skitroligt. Kanske snor det...
Nina

2012-08-19 @ 21:07:16
URL: http://berattarperspektiv.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0