Mitt skrivande: Kan tredje personen tänka utan att man skriver ut det?

Ja, jag VEEET. Jag är världens sämstaste bloggare just nu (eller dåligaste om du hellre vill det).

Och det har inte att göra med att jag inte vill berätta saker. Det är nog mer att det händer mycket just nu och jag försöker lägga all tid jag får över på redigerandet.

 

På tal om redigerandet, måste få gnälla lite om det.

 

VARFÖR TAR DET SÅ LÅNG TID? VARFÖR BLIR JAG ALDRIG KLAR? VARFÖR ÄR JAG SÅ PETIG? OCH VARFÖR SLUTAR JAG VARA PETIG OCH SKITER ATT UTVECKLA TEXTEN DÄR JAG SKRIVIT JUST "UTVECKLA"? VARFÖR VILL JAG IBLAND KRÄKAS PÅ MIN TEXT? VARFÖR TROR JAG ÄNS ATT DET ÄR NÅGOT FÖRLAG, EVER, SOM SKULLE VILJA HA DEN HÄR SKITEN? KAN DU SVARA PÅ DET?

 

Sådär, tack.

 

Tillbaka till det relevanta:

 

Jag har en fundering.

När man skriver i tredje person men har en huvudkaraktär som läsaren får följa hela manuset/boken igenom. Kan man då skriva saker i tankar utan "tänkte hon"?

 

Fattar ni inte...? Så, exempel:

 

Scen med Cissi och Jonas. Cissi är huvudpersonen. Jonas har varit ute och festat med sina vänner. Cissi ligger i hans säng och väntar på honom. Han kommer hem och hon vaknar.

 

- Jonas?

- Förlåt, väckte jag dig?

Han sjunker ner bredvid henne. Kroppen är iskall och håret luktar rök.

Trots det makar hon sig närmare och klamrar sig fast vid honom.

- Nejdå, ingen fara. Hade du trevligt ikväll?

Trevligt? Vilket platt ord egentligen.

Jonas gäspar och får fram ett "jaaaau" i utandningen.

 

Näst sista meningen där. Trevligt? Vilket platt ord egentligen. Det är något Cissi tänker. Men jag skriver inte "tänker hon". För jag tycker inte det behövs. Jag tycker det är underförstått. Det är hennes historia och därför tycker jag att man förstår att det är hennes tankar.

Hur tänker ni?

 




Kommentarer
Bina

Såklart du kan skriva så! Annars har både du och jag gjort "fel"… Nej, det finns för många "tänkte hon/han" i det jag läser, och jag stör mig lika mycket på det varje gång. Tror inte författaren/na att jag fattar att det är tankarna från personen vars PoV jag läst tidigare?



Ähum, jag försöker få fram att just "tänkte hon/han" känns dumförklarande. Om man inte skriver ut det får i alla fall jag mer närvaro med texten när jag läser. Det är ju också en åsikt, tänkte hon.

2012-02-14 @ 00:28:54
URL: http://skrivprocess.wordpress.com/
Fia Filur

Jag fattar precis!

2012-02-14 @ 12:07:32
URL: http://www.sofiafritzson.com
Nina

Oh, tack för att ni tycker lika. Hade aldrig orkat ändra det i mina manus. Ha, ha!

2012-02-14 @ 12:20:27
Katarina

Jag fattar jag med, jag tycker inte man behöver precisera att det är tankar, det bästa är när man förstår det på hur det är skrivet, vilket du lyckades bra med i exemplet. :)

2012-02-14 @ 21:53:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0