Mitt Skrivande: Dag 2

Blev 2 440 ord igår. Eller om det var 2 449...? Anyway, känner mig extremt stolt!
 
Skrev sådär 1 200 ord på väg till jobbet i morse. Hoppas på att kunna skriva över 3 000 ord idag. I morse läste jag igenom lite av det jag skrev igår. Känns bra MEN jag slås av att scenerna är så himla korta... Jag gillar visserligen korta scener/kapitel... Men ändå, kan man göra dem FÖR korta?
 
Sjukt nöjd över att jag lyckats få med lite miljö i scenerna redan vid första utkastet! Annars brukar jag ALLTID glömma miljö och få lägga till det i efterhand.
 
Och, bara så att ni inte glömmer det, ÄLSKAR Scrivener!
 
 


Kommentarer
Anonym

Personligen tycker jag inte om för korta scener, det ger ett hattigt intryck tycker jag. Läste nyligen en bok där författaren lyckades klämma in inte mindre än fyra scener på 3,5 sidor långa kapitel, vilket störde mig så mkt att jag var nära att inte läsa ut den.

2012-07-03 @ 13:14:30
Nilla

Det är inte längden som är avgörande. (På scenerna, alltså.) Korta scener kan vara bra att blanda upp med långa, tycker jag. För övrigt är jag imponerad av den mängd ord du lyckas pränta ner på så kort tid. Fattar inte hur man gör.

Svar: Hur man gör? Enkelt! Man sitter på en buss 2 timmar och 40 minuter till jobbet. ENKEL resväg. Massor av tid att "spotta" ut ord.
Nina

2012-07-03 @ 13:31:06
URL: http://nillalivet.blogspot.com
Anneli

Härligt, grattis!

Svar: Tack!
Nina

2012-07-04 @ 01:07:49
URL: http://tryingtofollowmydreams.blogspot.com/
Kati

Hej, det var jag som var anonym ovan. förstår inte varför namnet inte kom med då det var det första jag fyllde i. Jag har tänkt lite till på det där och vill tillägga detta: om man vill ge ett intryck av högt tempo och snabba kast kan man säkert mycket väl använda sig av kortare scener, det är när alla är lika korta som det upplevs som hattigt tror jag, precis som nilla var inne på. Och det var det jag ogillade med boken jag nämnde tidigare. Där var knappt någon scen längre än en sida.

Svar: Hmm. Kan tycka att det kan skilja lite åt för vilken åldersgrupp man skriver också. Skriver du för ungdomar finns det vissa böcker som innehåller extremt korta scener.
Nina

2012-07-04 @ 01:42:08
URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Charlotte C

Jag är imponerad över att du skriver på morgonen, det här med att pendla är alltså inte bara av ondo! :) Jag har själv en fundering på att lägga in morgonskrivande men det får bli efter semestern när jag är tillbaka i min inrutade vardag, rutiner är a och o för mig! :)

Svar: Jag skriver som bästa på morgonen.Och allra bäst när ajg är på resande fot och inte kommer åt internet/tv.
Nina

2012-07-04 @ 13:40:57
URL: http://skribentskan.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0