Mitt skrivande: Förberedelser

Igår frågade Sofia mig hur jag gör när jag ska börja skriva på ett nytt manus. Kom på att jag lika gärna kan dela med mig till er andra också.

 

När jag ska börja ett nytt projekt har jag gått och tänkt på idén ett tag. Jag har skrivit ner idéer till scener, karaktärer och stämning på ett flertal ställen under lång tid. Och så, vips, kommer RÄTT TILLFÄLLE. Typ nu.

 

Synopsis: Jag använder mig av post it-lappar. Tar ett gäng A4-sidor som jag tejpar ihop och sedan sätter jag post it-lappar i ordningen som jag vill ha mitt manus. Ofta olika färger för olika personer. I kommande manuset har tjejen huvudpersonen är kär i rosa lappar, bästa kompisen orange, minnen/tillbakablickar gröna lappar och gula lappar är allt annat. Jag gillar att få en bra överblick när det gäller färg. I senaste synopsis lade jag också ut tre extra lappar för de olika KLIMAX-punkter på mina tre konflikter i manuset. Jag försöker verkligen bli bättre med det där att tänka på den dramaturgiska kurvan.

 

Idag har jag lagt in hela min synopsis i ett worddokument (skriver sedan in historien direkt i en kopia av det dokumentet) där jag skriver någon extra mening eller två. Det dokumentet är idag sex sidor. Hade typ 68 scener. Känns lite... Men jag är ju också en sån som alltid få skriva till en massa efteråt...

 

Karaktärsbeskrivningar: Jag följer en mall som Elisabeth George har i sin skrivbok. Korta grejer som "Hårfärg" och "ålder", men också "Kommer läsaren tycka om den här personen" och "Saker personen gör när han/hon är ensam". Bra lista. Sedan friskriver jag ett par-tre sidor om karaktären i löpande text. Livshistoria och viktiga händelser i manuset.

 

Miljö: Akilleshäl. Erkänner det. Försöker skriva ner dem innan. Vill bli bättre.

 

Jag försöker också skriva ner viktiga punkter som handlar om manusets struktur på ett papper. 

Vem som berättar historien. Tempus. Var historien börjar. Var den slutar. Stämning. Manusets historia på en mening. Titel (eller ja... förslag på en).

 

Hur gör du?



Kommentarer
Jenny

Jisses! Jag blir imponerad!! :) Vilket jobb du lägger ner innan du kommer igång. Det är fascinerade att se hur olika alla gör. Själv sätter jag mig ner och börjar skriva, har ingen idé alls, utan ett vitt papper (läs tomt word dokument), sen föds storyn fram dag för dag. Vet inte om du läst på min blogg att jag skrivit klart! 343 A4 sidor blev det innan slutet var givet. Nu redigerar jag varje dag.

2012-06-24 @ 11:22:25
URL: http://jennyjacobsson.blogg.se
Kati

Oj! Det skulle bli en kommentar lika lång som ditt inlägg, så jag tror det är bättre att jag gör ett eget inlägg om det istället. Men jag gör ganska likadant som du, förutom att jag inte gör några character sheets, istället lär jag känna (och låter läsaren lära känna) karaktären genom de situationer de ställs inför under bokens gång.

2012-06-24 @ 16:24:50
URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Fia Filur

Intressant att läsa! Ska också göra ett eget inlägg. När vi börjar skriva går vi vidare med skrivprocessen, eller?:)

2012-06-24 @ 17:27:07
URL: http://www.sofiafritzson.com
Nina

Ja, ja, ja! Skriv inlägg på era bloggar och berätta!

Och Fia: Klart vi gör!

2012-06-25 @ 12:15:26
MalinC

Vad kul att läsa hur du jobbar! Jag behöver nog anamma den där karaktärslistan du har. Inser att jag glömmer, byter namn osv under skrivandets gång.

2012-06-25 @ 15:34:15
URL: http://berattarperspektiv.wordpress.com
M

Jag använder mig också av postitlapparna som du nämnde. Det är så lätt att flytta runt. Inte trodde man det var så otroligt mkt man behövde tänka på då man började skriva. Det är frustrerande när det enda man vill är att bli, klar.

Svar: Got to love it!
Nina

2012-07-15 @ 22:11:23
URL: http://utfyllnaden.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0