Utmanad

Jag har blivit utmanad av Sofia (http://www.sofiafritzson.com/?p=309). Hon har skrivit elva frågor som jag ska svara på och sedan ska jag skriva elva nya frågor att skicka vidare (helst till elva personer). Jag gör som Sofia, gör utmaningen i två stag. Först hennes frågor, sedan mina.

 

Nu kör vi!

 

1.Om du måste välja mellan att ha?
a) Huset fullt av rumpnissar
b) Massa oknytt omkring dig på jobbet
c) En Hungerspels-mutt som husdjur

Svar: Rumpnissar. Definitivt rumpnissar. Har två katter som gärna ställer till det här hemma, så ett par rumpnissar borde inte göra någon större skillnad.


2.Vem tar du med dig när du ska på fin, exklusiv middag där det är viktigt att göra bra intryck?
a) Pippi Långstrump
b) Emil i Lönneberga
c) Ronja Rövardotter

Svar: Middag vet jag inte, men jag har alltid älskat Ronja. Skulle middagen kunna vara i en vitsippsbacke där vi övar oss på vårskrik mellan rätterna? Snälla…?


3.Vem är mest korkad?
a) Rödluvan som inte har vett att se skillnad på sin egen mormor och en varg
b) Hans och Greta som tror att de kan äta upp någons hus utan att ägaren straffar dem
c) Snövit som står ut med att bo tillsammans med sju ensamstående karlar

Svar: Ja, jag kan sympatisera med Hans och Greta. Huset var ju liksom av godis och kakor. KAKOR. Och ja, jag är van vid karlar. På jobbet är det jag och 6 karlar, så det är ju nästan som Snövit. Fast utan det vita… eller svarta… eller röda… eller det förgiftade äpplet. Rödluvan däremot. Ja… hon är ju knappast den skarpaste kniven…


4.Vilken björn tycker du är mest störande och varför?
a) Nalle Puh
b) Bamse
c) Baloo

Svar: Vet inte om någon av dem är så störig… Men jag kan säga att OM jag skulle gå på ett party med dessa tre grabbar skulle jag nog mest hålla ögonen på Baloo. Är det någonstans något kommer gå fel är jag ganska säker på att han kommer ha ett finger med i spelet. Eller en tass.


5.Vilken bok vill du helst skriva?
a) En som alla köper men hatar, vilket gör dig rik men avskydd
b) En som få köper men alla älskar, vilket gör dig fattig men omtyckt
c) En som alla slänger, vilket inte är så kul men du är ju i alla fall utgiven

 

Svar: Alternativ b tror jag. Och gärna om jag får sitta med i märkliga debatter i kulturprogram.

6.Vad får du mest ångest över att skriva?
a) En låttext
b) Ditt eget författarporträtt
c) Högskoleprovet
d) Ett tal till ett bröllop

Svar: Högskoleprovet utan tvekan. Gjort det två gånger efter att vår syo tjatade om att man alltid höjer sig 0,2 när man gör provet andra gången. Så jag gick dit, jag skrev OCH ägde. Trodde jag. Fick resultatet… exakt samma som första gången. Så, det där med högskoleprov är uppenbarligen inte min grej. Vad jag fick? Vi kan väl säga såhär. Hade jag kommit upp till 1 andra gången så hade jag varit glad.


7.Vad får du mest ångest över att läsa?
a) Bibeln
b) Kvällstidningarna
c) Innehållsförteckningen på en leverpastejförpackning
d) En ingående beskrivning av en obduktion

Svar: Men va?! Vaddå ångest av att läsa? Jag tror inte jag förstår frågan…?


8. Vad skriver du helst?
a) Ett kärleksbrev till den förhatliga killen som krossade ditt hjärta och körde över din katt
b) En Kama Sutra-guide till din svärmor
c) En annonstext till en reklam för hemorrojdsalva som sänds på tv över hela landet

Svar: Åh, jag tror jag skulle gilla att skriva alla tre. Men en Kama Sutra-guide låter spännande. Det innebär ju också att man måste göra massa research… så att… *ler brett*


9. Vad läser du helst?
a) En 50-sidig avhandling om bladlusens (o)spännande liv och död
b) Ett manus som din icke talangfulle men ack så entusiastiske sambo har skrivit och som handlar om robotar och utspelar sig förhistorisk tid
c) Mumintrollets pappas memoarer

Svar: Jag hade gärna läst min sambos manus. Han tror nämligen att ”det där med att skriva böcker kan ju inte vara så svårt”. Yea right.


10.Vem diskuterar du helst bokupplevelser med?
a) Din gammelmoster som har Alzheimers
b) Ett jollrande spädbarn
c) Den knepige kusinen på din pappas sida som brukar prata med sina porslinsfigurer

 

Svar: Jag diskuterar böcker med alla som vill lyssna. Men jag tycker den knepige kusinen låter mest intressant!

 

11. Välj mellan att:
a) Aldrig mer få läsa
b) Aldrig mer få skriva
c) Aldrig mer få andas

 

Svar: Hmm. Att skriva och andas är lite samma sak för mig… Så jag måste nog välja att aldrig mer läsa. *ryser* Du är inte snäll Fia!

 



Kommentarer
Fia Filur

Hehe, fråga 11 är omöjlig egentligen :)



Och högskoleprovet tycker jag också skulle vara det värsta! Har aldrig gjort det, men är övertygad om att det skulle gå väldigt dåligt för mig...

2012-05-17 @ 16:16:47
URL: http://www.sofiafritzson.com
Bina

Hmm, måste säga att jag har svarat likadant på nästan alla frågor fast med andra motiveringar (och jag har inte postat inlägget än för jag tänkte vänta tills jag fått ihop mina elva frågor :) )

2012-05-17 @ 17:04:05
URL: http://skrivprocess.wordpress.com/
annelie

Hmm... fick ett infall att typ börja blogga igen.. Men äsch, var roligare att läsa andras bloggar. Mkt roligare att prata med dig IRL :P Och ja, Irmis och jag är fortfarande sjuka.

2012-05-18 @ 12:53:14
URL: http://eldtunga.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0