Augustpriset

Jag ska ärligt säga att jag har lite dålig koll när det gäller olika typer av priser man kan vinna som författare. Men ett prsi jag försöker hålla koll på är Augustpriset. När jag ser en bok i bokhyllan som blivit nomenerad till eller framförallt vunnit Augustpriset så tänker jag alltid "Detta måste vara en bra bok".
 
På Agustprisets hemsida står det:

"
Augustpriset har fått sitt namn efter August Strindberg och är ett av Sveriges mest uppmärksammade och prestigefyllda litterära priser.

Svenska Förläggareföreningen instiftade priset 1989 för att belöna och sätta fokus på de bästa nyutkomna böckerna på svenska varje år. Priset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok."
 
Jag blir sällan besviken på böcker som vunnit Augustpriset. Och jag tycker ofta att de bidrar med någonting nytt. Och nu när det är dags igen för ännu en ny gala (26:e november för att vara exakt), så tänkte jag gå igenom några gamla pärlor. Minns ni...
 
1992
Barn- och ungdomsbok: Peter Pohl och Kinna Gieth med "Jag saknar dig, jag saknar dig" (Rabén och Sjögren)
Historien om Tina som blir kvar när hennes tvillingsyste Cilla blir påkörd och dör.
Mitt ex av boken är helt söndrig av alla gånger jag läst den. Och jag läser väldigt sällan om böcker.
 
1993
Barn- och ungdomsbok: Mats Wahl med "Vinterviken" (Bonnier Carlsen)
Kärlekshistorien mellan den fattiga John-John och överklassflickan Elisabeth.
Ska erkänna att jag aldrig läst boken (trots att jag har den), men jag vet inte hur många gånger jag sett filmen. Minns ni scenen när han springer efter bilen där Elisabeth sitter i? Hur hon hoppar ut och springer ifrån hennes pappa, över bron? Tillsammans? Klassiker!
 
1998
Barn- och ungdomsbok: Henning Mankell med "Resan till världens ände" (Rabén och Sjögren)
Fjärde boken om Joel som drömmer om att bli en sjöman och som en natt ser en hund som springer mot en stjärna.
Jag har aldrig klarat av Mankells vuxenböcker. men av någon anledning älskade jag den här serien när jag var yngre. Har alla fyra böckerna stående i min bokhylla.
 
2001
Skönlitterär bok: Torbjörn Flygt med "Underdog" (Norstedts)
En historia om en famij och deras tunga liv.
Jag minns att jag läste den här boken när jag pluggade i Uppsala. Och det var i en period där alla böcker jag läste handlade om tjejer som belv gravida i unga år...
 
Barn- och ungdomsbok: Sara Kardefors med "Sandor slash Ida" (Bonnier Carlsen)
Både Sandor och Ida önskar att de var någon annan. De träffas på en chatt där ingen av dem vill erkänna vilka de egentligen är. 
Bra bok om att önska att ens liv såg annorlunda ut. Och problematiken med att hitta sig själv. Och när filmen kom dreglade jag lite över Andrej Lunusjkin...
 
2003
Barn- och ungdomsbok: Johanna Thydell med "I taket lyser stjärnorna" (Natur & Kultur)
Stark historia om 13-åriga Jenna vars mamma är döende i cancer.
Johanna Thydell är en favorit för mig när det gäller svensk ungdomslitteratur. Att hon vågar dela med sig av sina egna uppleverlser, skriva nära, nära; så det värker i hjärtat.
 
2004
Skönlitterär bok: Bengt Ohlsson med "Gregorius" (Bonniers) 
Bengt har skrivit en egen tolkning av pastor Gregorius från Hjalmar söderbergs "Doktor Glas" (som är en helt fantastisk bok).
Jag tycker fortfarande idén är helt fantastik; välj en karaktär som redan finns och är väletablerad inom den svenska litteraturen och skriv en bok om honom/henne.
 
2006
Skönlitterär bok: Susanna Alakoski med "Svinalängorna" (Bonniers)
Om att leva som andra generationens invandrare i Sverige.
Detta är nog min favoritbok bland augustprisvinnarna. Den är så full av humor och svärta, samtidigt.
 
Ban-och ungdomsbok: Per Nilsson med "Svenne" (Rabén och sjögren)
En historia där problematiken med att ungdomar hamnar i sällskap med främlingsfientliga åsikter lyfts till dagsljuset.
Jag känner mig alltid så ödmjuk inför författare som vågar lyfta ämnen som annars kan vara lite svårare att prata om (Läs även Cannie Möllers "Lucia).
 
2009
Barn- och ungdomsbok: Ylva Karlsson, Katarina Kuick, Sara Lundberg och Lilian Bäckman med "Skriv om och om igen" (X-Publishing)
En rolig inspirationsbok för skrivande.
Finns så många anledningar till att jag gillar "Skriv om och om igen". Att den lockar till skrivande, vänder sig till yngre, roligt utförande och att X-Publishing kom fram i ljuset.
 
2011
Barn- och ungdomsbok: Jessica Schiefaur med "Pojkarna" (Bonnier Carlsen)
Tre flickor dricker om nätterna näktar från en magisk blomma som förvandlar dem till pojkar.
Okej, det känns faktiskt rätt trist att detta är den senaste boken jag läst från de som vunnit augustpriset... Jag hade nämligen så höga förhoppningar på denna bok som lyfter problematiken med att tillhöra ett kön. Men när killarna i boken bara super, röker och slåss... Ja, då tappar boken sitt syfte.
 
Lilla Augustpriset
På hemsidan står det:

"Lilla Augustpriset instiftades 1994 av Svenska Förläggareföreningen för att öka unga människors intresse för läsning och uppmuntra till eget skrivande. Priset vänder sig till ungdomar mellan 16 och 20 år och har blivit en riktig plantskola för nya författare. Vinnaren får 15 000 kr och prisutdelningen sker vid den årliga stora Augustgalan."

 

Jag ska ärligt säga att jag aldrig läst något av de vinnande bidragen, MEN jag har läst böcker som författas av vinnarna enare i karriären.

 

2004

Vann Ester Roxberg Lilla Augustpriset.
2011 kom hennes ut hennes debutroman "Antiloper" (X-Publishing)
Antiloper handlar om att ha en vänskap och förlora den, om smärta och mörker.
Extremt fin från en ung talang.
 
2009
Vann Isabella Nilsson Lilla Augustpriset
2011 debuterade hon med "Verklighetsprojektet" (X-Publishing)
En udda historia om att bli vuxen, inkluderad med en padda, en man i träningsoverall (gul), en trasig vas och vandalgnagare.
Udda och rolig bok som fick mig att titta på skrivandet på ett helt nytt sätt.
 
Så... någon mer än jag som är lässugen nu?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0