Bokmässan 2012: Lördag

Ja, då var den äntligen här. Bokmässan.
 
Denna gång kunde jag inte delta på trosdag och fredag (vilket var högst beklagligt eftersom det är de två dagar jag brukar hitta mest intressanta föredrag) pga jag var på kurs i Stockholm (kursen var förvisso skitkul, så jag känner kanske inte att ajg borde klaga...).
 
Ja, konstigt att vara i Stockholm när författareliten befinner sig i Götet.
 
Anyhow, idag var jag där! Och kikade in på några seminarier:
 
Jag började med "Jag och min mamma" som också är titeln på en ny bok skriven av Liria Ortiz. Liria är psykolog och har byggt boken på de svar hon fick via en anons med tre frågor gällande relationen med ens mamma. 200 personer deltog och boken blev resultatet. Som tack för att vi kom FICK vi boken. Himla fin gest.
 
Därefter var jag på "Tillbaka till henne" som också är titlen på Sara Lövestams nya bok. Jag upptäckte Sara för två år sedan när hon debuterade på Piratförleget "Udda" (som jag älskade). Förra året kom hennes andra bok ut och i år hennes tredje. Förutom att Sara är sjukt produktiv (tillbaka till henne är en riktigt tegelsten) så tycker jag att hon alltid överraskar; man vet aldrig vad nästa bok kommer handla om. Tillbaka till henne handlar om två kvinnors livsöden; Hanna som lever i nutid och Signe som blir engagerad i kvinnornas rösträtt runt 1906. Förra året var Sara ganska virrig när hon pratade om sin andra bok och jag gick därifrån något besviken. I år känns det som jag får mer valuta för pengarna; Sara känns trygg i rollen som författare och jag kommer på mig själv att sitta trollbunden i stolen när hon berättar om "Tillbaka till henne". Självklart köpte jag boken och snodde åt mig en signatur!
 
Sedan var det tänkt att jag skulle gå och lyssna på Jonas Gardell prata om sin nya bok "Torka aldrig tårarna utan handskar", men... jag stötte ihop med en vän som vill veta hur jag trivdes i Borås och hur det gått med katterna och... Sedan frågade hon hur det gick med mitt skrivande... Och ja, då var jag fast, lämnade Jonas med tanken och pratade på. Frågar du om mitt skrivande kommer jag inte kunna vara tyst...
 
Efter lite påfyllning av lunch gick jag vidare till "Nordiska oknytt de nya vampyrerna?" med Amanda Hellberg. Moderator Mats (?) skötte sitt jobb ypperligt och det blev ett väldigt roligt seminarie där Mats efterfrågade historien om mylingen som spökar bakom 7eleven och Amanda gick igång rejält på att skriva en historia om hustomten som förför bondmoran. Efteråt var jag tvungen att hänga kvar lite och tacka Amanda för hennes fina blogg. Guds gåva till oss skribenter?
 
I seminariet "Det välkända och det okända" berättade Nene Omres och Karin Waller om den nya genern Urban Fantasy som på senare år exploderat på hyllorna i SF-bokhandeln. Jag tycker sedan tidigare att Nene är frutktansvärt rolig att lyssan på och hon har en röst (och en skånska) som är sjukt behaglig för öronen. Jag hade hoppats att Nene skulle haft med sin sin nya bok "Särskild" och stått vid signeringsbordet ett tag, men icke. Jag gick ner till Styxx och köpte den där istället.
 
Det var tänkt att jag skulle gått på fler seminarier, men Annelie (en av skrivarcirkelmedlemmarna) dök upp och vi rumlade runt på mässgolvet istället. Också kul.
 
Gjorde av med massa penga på böcker. Ups!
 
Imorgon blir det fler seminarier och världskulturmuséet.
 
Hejdå!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0