Mitt skrivande: Arbetslös...

Jag är just nu "mellan projekt".
 
Jag har ett manus som är färdigskriviet och väntar på omarbetning (får vänta lite till) och har börjat fundera på nästa projekt.
 
Eller ja, jag har funderat ett tag, men nu börjar det bli liter mer allvar i plottandet.
 
MEN det är alltid svårt det där när man ska börja på något nytt.
Glädjen över att få bygga från början som kryper i kroppen.
Rädslan för att man väljer "fel" manus håller mig tillbaka.
 
Det är mycket tid man investerar i ett manus:
Plotta och planera.
Skriva första utkastet.
Låta vila.
Redigera.
Låta andra läsa.
Redigera om.
Redigera om.
Redigera om.
Korrläsning.
Skicka till förlag.
Vänta på förlagsbesked.
Vänta.
Vänta.
Vänta.
Vänta.
Refusering.
 
Jag har skrivit 3 manus på 1,5 år. Det är rätt mycket när man tänker på det. Jag försöker komma ihåg att klappa mig på axaln lite.
 
Men samtidigt, inget av manus har blivit antaget än. Trots att två av dem varit inne på förlag. Trots att jag haft förlag som refuserat med meningen "Du kommer bli utgiven, men vi är inte rätt förlag för dig".
 
Så när jag nu ska påbörja nästa idé blir det viktigt.
Förut skrev jag bara för det var kul; nu är det så mycket mer det handlar om.
Jag vill bli läst.
Men då måste jag först få manuset antaget. Jag måste leverera.
 
Jag måste välja rätt.
 
Rätt för vem?
För mig, alltid för mig.
 
Än så länge i alla fall...


Kommentarer
Kati

Kör på det som känns rätt. Härligt att ha fått så positivt feedback från förlagen, det är ju praktiskt taget som att få titta i en spåkula! :) Fortsät bara och ge dem rätt!

Svar: Jag jobbar på't!
Nina

2013-04-08 @ 16:33:43
URL: http://katarinapersson.com
Fia Filur

Känner mig i samma situation. Gäller att veta vilket manus man ska satsa på och det är inte alltid lätt att känna vilket som drar mest.

Svar: Verkligen inte.Samtidigt tänker jag ju att jag ska skriva all manusen jag har i huvudet.
Någon gång.
Nina

2013-04-08 @ 20:45:13
URL: http://www.sofiafritzson.com
Anneli

Det är helt galet egentligen vad mycket jobb och tid man lägger ner på varje manus. Tur att det är så roligt :)

Svar: Roligaste som finns!
Nina

2013-04-09 @ 00:09:39
URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0