Mitt skrivande: Att döda darlings och skapa nya

I fredags fick jag lektörutlåtande på mitt manus.
 
Under helgen gjorde jag en snabb genomläsning av manuset. Noterade lite tankar.
 
Nu har jag precis blivit klar med en andra genomläsning där jag markerats stycken som ska tas bort, flyttas eller utvecklas. Har några nya scener som ska in också.
 
Tyvärr så innebär detta en mindre kris.
 
För jag måste stryka en del scener som jag verkligen älskar. En scen som jag till och med tycker innehåller ett av de colaste moments jag nånsin fått till. Det tar emot. Samtidigt - jag är så nöjd att jag SER att scenen nu är överflödig. Jag hoppas på att kunna flytta på ett par meningar och lägga in dem i någon annan scen. 
 
En chans att få till nya favoritscener. 


Kommentarer
Fia Filur

Låter toppen!

Svar: I'm trying.
Nina

2013-04-18 @ 22:11:29
URL: http://www.sofiafritzson.com
Kati

Neeej? är du säker på att du verkligen måste stryka dem då? Sådana saker ska man väl inte göra sig av med...? :o

Svar: Jag försöker hitta något annat ställe där jag kan jobba in samma känsla... Vi får se.
Nina

2013-04-19 @ 15:14:34
URL: http://katarinapersson.com
Elins kammare

Döda inga darlings - stoppa in dem i garderoben!

Svar: Bra idé!
Nina

2013-04-21 @ 14:03:41
URL: http://elinskammare.webblogg.se
caroline

Lektören tyckte inte att min prolog var nödvändig. Och jag ÄLSKADE det stycket. Höll envist fast i det ett tag innan jag släppte det - jag gjorde som Elins kammare rekommenderade och la det i garderoben. Och plötsligt hittade jag platsen inne i manuset där stycket "hörde hemma". Nu är inledningen på boken bra mycket bättre och stycket kommer mer till sin rätt. Det är svårt att kasta om och ta bort det där som man själv tycker om men ibland blir man tvungen för att få ett bättre slutresultat! Kämpa på!

Svar: Tack!
Jag kämpar på.
Nina

2013-04-24 @ 09:32:52
URL: http://skrivarstudio.blogspot.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0