Mitt skrivande: Att skriva för hand och räkna ord

Avrapportering:
 
Att skriva D.D. går framåt.
 
Idag har jag skrivit på bussen till jobbet, på bussen från jobbet och ytterligare lite till här hemma. Det känns plötsligt som projektet fått upp farten.
 
Jag = glad.
 
Och det här med att skriva för hand verkar funka för det här manuset. Jag tycker inte jag stannar upp lika mycket som jag gjorde när jag försökte skriva det på dator.
 
En av de bästa sakerna med att skriva för hand: jag kan inte räkna ord.
En av de sämsta sakerna med att skriva för hand: jag kan inte räkna ord.
 
Annars är jag räknaord-fanatiker. Att räkna ord är för mig som att känna in dagsformen och hur projektet tar sig. Om jag skriver för långsamt (för få ord i förhållande till tid) så finns de något som jag ifrågasätter med manuset. Då kan jag stanna upp och reda ut det.
 
Men att räkna ord gör också att jag ibland kan känna mig stressad. Att jag har svårt för att låta en scen ta tid att skriva.
 
Och när man skriver för hand tappar man (läs: jag) helt kollen på hur mycket jag producerar. Jag kan möjligen räkna sidor, men inte så mycket mer. Jag får en känsla av att det går fort framåt, frågan är bara om den är en illusion.
 
I mitt manus på datorn har jag 15 000 ord. De skrev jag innan jag körde fast.
 
Nu har jag skrivit en del för hand och tycker själv att "men jo, är det inte typ 15 000 ord jag skrivit för hand...?". Hur mina tankar överensstämmer med verkligheten har jag ingen aning om.
 
Jag sitter kanske här och tror 15 000 när det kanske lika gärna är 5 000.
 
Numera har jag alltid en målsättning på att komma upp i 50 000 ord när jag skriver manus. Än så länge har jag aldrig lyckats; jag hamnar närmare 45 000 ord. Ibland tänker jag att jag kanske borde sänka min övre gräns till 40 000 bara för att känna att jag når målet + kanske lite till. Men skulle jag göra det skulle jag säkert bara komma upp till 30 000 ord...


Kommentarer
Fia Filur

Det där med att räkna ord är både en sporre och en ångest tycker jag. Vill gärna räkna för att känna att jag kommer framåt, men samtidigt stressar det. Brukar alltid sikta på 50 och hamna däromkring i första utkastet.

Svar: Låter som mig.
Nina

2013-02-13 @ 23:16:43
URL: http://www.sofiafritzson.com
Jonna Lindberg

Jag kan också uppskatta att skriva för hand. Den där pressen över att kolla hur långt man har skrivit, eller distraktionen från Facebook och annat, finns inte alls på samma sätt om man skriver för hand. När man väl skriver in det i datorn kan man ju dessutom ta bort sådant som är överflödigt eller som man vill formulera om :)

Svar: Sant, way sant.
Nina

2013-02-14 @ 10:47:18
URL: http://www.jonnalindberg.com
Kati

Ja, det kan vara skönt att slippa ordräknaren hela tiden. jag brukar skaffa mig en hum om ungefär hur många ord jag skriver per sida när jag skriver för hand, för att kunna göra åtminstone en grov uppskattning, typ cirka tusental. det räcker för mig. Något sorts mått är det kul att ha. Och jag oroar mig också alltid för att mina första utkast ska bli för korta.

Svar: Jag gjorde också det efter några dagar. Lugnade mig något.
Nina

2013-02-17 @ 11:45:09
URL: http://katarinapersson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0