Skrivartips 13: Lura kreativiteten

Många författare/självhjälpsböcker pratar om att skrivande är en stor portion diciplin. Det handlar om att bara GÖRA. Bara sätta sig ner och producera. Helst svarje dag. Helst samma tid. Och helst ska du hinna skriva ett visst antal sidor/ord/timmar. Lyckas du inte med detta kommer du adirg bli författare. Så är det.
 
Men det där med att sätta sig ner och "bara göra" kan vara jäkligt svårt ibland. Vissa projekt är väldigt enkla och har mognat under lång tid inom dig; de knattrar du ner utan problem. Andra kräver mer tålamod/energi och mer silvertejp för att hålla dig kvar på stolan när du väl satt dig.
 
När jag hamnar i dessa situationer; när jag har svårt att komma igång eller kör fast, brukar jag försöka lura min kreativitet.
 
Vissa hjälpmedel är väldigt enkla; sätta på en låt/artist som får sig att komma i rätt stämmning. Ha öronproppar om du kräver extrem tystnad.
 
Göra en viss sorts te och drick ur en viss mugg.
 
Byta miljö, t ex sätta sig på ett café.
 
När jag står inför riktigt svåra stycken brukar jag låta dem vara och sedan försöka på nytt när jag ska resa någonstans. Att sitta på ett tåg eller en buss och veta att "nu har jag två-tre timmar innan jag är framme" gör något med mitt skrivande. Jag har mycket lättare att fokusera och de där jobbiga styckerna skriver sig själva.
 
Ett vanligt tips som många stora författare använder sig av är att sluta sina skrivpassmitt i en mening. Då känns inte ett nytt skrivarpass lika betungande; du är ju redan igång.
 
Olika historier skrivs olika fort. 
Jag håller just nu på med ett manus som är både en ny genre OCH en ny åldersgrupp. Detta är en stor utmaning och jag har kört fast konstant. Blir osäker, ifrågasätter; kommer någon verkligen vilja läsa det här?
 
Så, jag fick lura min kreativitet, igen.
 
Jag har gått över till att skriva för hand.
Jag köpte ett skrivarblock som inte är för tjockt (så det känns som jag kommer framåt fort) och pennor som ligger bra i handen. Och direkt gick skrivandet bättre.
 
Mycket också (tror jag) för att skriva för hand är en mer långsam process för mig än att skriva på dator. Och eftersom detta projekt är lite tricky hamnar tanke och skrift mer i fas.
 
Hur gör du för att lura kreativiteten?


Kommentarer
MalinC

Bra tips det där med att sluta mitt i en mening! Det ska jag testa.
Jag får igång kreativiten genom att dagen innan fundera på hur jag ska börja skriva. Formulerat några snygga meningar. Så när jag sätter mig vid skrivbordet (helst) på morgonen dagen efter (med disken diskad och kaffet på bordet) då känner jag mig sugen!

Svar: Förberedelser kan vara jätteviktiga. Jag försker också få fram någon mening som jag har klar innan jag sätter mig.
Nina

2013-01-30 @ 20:38:13
URL: http://berattarperspektiv.wordpress.com
Kati

Jag håller precis med dig om handskrivandets effekt, det där med att tanke och skrivande är mer synkroniserade med penna och papper. och att hitta rätt penna är crucial. Kul att du har hittat bra sätt att lura dig kreativ.
Själv, hm... jag tror också på disciplin egentligen. Att se det som ett jobb, men i en positiv bemärkelse. En rutin. Något man gör utan att behöva tvinga sig till det. Sedan handskrivning som sagt och bra musik. Att använda den där stunden innan jag somnar funkar också, då är hjärnan som mest mottaglig för idéer verkar det som. och då klottrar jag ner dem till nästa dag.

Svar: Finns många vägar. Är impad över att du kan skriva precis innan du somnar. Gör jag det så kan jag ofta inte somna sen utan ligger bara vaken och funderar...
Nina

2013-01-30 @ 21:13:41
URL: http://katarinapersson.com
Boktjuven Ingerun

Jag har inget bra knep, men däremot rätt stora problem att få ur mig något just nu. Imorgon tänkte jag ta med mig en lista på saker att "fixa" samt en utskrift av texten och sitta och kladda när jag är hos frissan. Det har jag aldrig gjort, så kanske funkar det. :) Facit imorgon.....

Svar: Modigt att sitta hos frisören.
Nina

2013-01-30 @ 22:25:10
URL: http://www.boktjuven.com
Anneli

Jag lyssnar på inspirerande musik, något som passar för det jag skriver.

Svar: Musik kan göra allt mycket lättare.
Nina

2013-01-31 @ 00:08:08
URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se
Janet

Jag har en lite annorlunda hållning till min kreativitet.

Det tycks mig som om jag oftast väntar på att den ska gå över genom att inte göra något av det den föreslår, man kan säga att jag lurar iväg den åt ett annat håll. Det blir inte mycket skrivet när den metoden praktiseras men det hindrar inte att jag under långa promenader och i fantasin accepterar fina utmärkelser för mitt författande.

Svar: Alla får vi hitta våra vägar.
Himla kul att du tittar in här ibland!
Nina

2013-02-02 @ 12:32:28
Sofie

Öronproppar är helt underbart. Så skönt att kunna plugga in öronpropparna precis när man själv vill och stänga ute alla störande ljud. Hade själv jämt öronproppar när jag pluggade på universitetet oavsett om jag satt på skolan, i en tyst läsesal på biblioteket eller hemma. Koncentrera mig så mycket bättre när det är helt tyst. Numera har jag ofta öronproppar på mig i kontorslandskapet där jag jobbar. Så skönt att slippa alla barkgrundsljud. Kan verkligen rekommendera alla inte har testat öronproppar att göra det. Hur skönt och effektivt som helst. Sover dessutom jämt med öronproppar.

Svar: Min fästman har ofta öronproppar, speciellt när han ska sova. Kanske inte helt fel att prova...
Nina

2013-02-12 @ 20:16:46


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0