Jag gillar inte fantasy... men jag gillar fantasy.

Det är väldigt lätt att prata om vad man gillar/inte gillar när det kommer till bokgenres. Att dra alla böcker som påminner om varandra över en kant. 
 
Sanningen är ju aningen mer komplex.
 
Jag säger t ex att jag inte gillar fantasy. 
Samtidigt så har jag alla Harry Potterböckerna. Och jag sträckläste Twilight-sagan (även om jag önskar att jag hade varit en sån som kunde stå emot...). Och när jag som tonåring hade läst Ravennas dotter av Meredith Ann Pierce kunde jag inte lyfta en ny bok på flera dagar; slutet rörde mig på ett känslomässigt plan som gjorde mig helt oemottalig för nya böcker under en tid.
 
Så ja, sanning med modifikation.
 
Och under de senaste månaderna har jag läst ytterligare tre böcker med fanatsyinslag som har fått mig att ifrågasätta vad jag faktiskt säger att jag gillar/inte gillar.
 
Först läste jag Slottet av is (2013) av Janina Kastevik (http://bladdrabladdra.blogspot.se/). Och det är alltid svårt att läsa böcker av författare, vars bloggar man följt under en tid. Men trots att det "inte var min gengre" och att boken var skriven för 9-12 (vilket jag aldrig brukar läsa) flöt jag genom texten. Minna bor i en lägenhet med sin mamma, pappa och lillasyster. Pappan har ibland dåliga dagar och då måste hela familjen vara på sin vakt. En dag när pappa är på riktigt dåligt humör flyr Minna ut i hissen där han hon hittar en hemlig hissknapp som tar henne till landet Undrien. Undrien styrs av en ond härskare och det sägs att ett barn från en annan värld som kommer utan skor ska rädda dem. Minna. Men hur ska hon lyckas, hon är ju varken modig eller stor? Slottet av is var lättläst, skarpsint och hade en trovärdig ton hela vägen igenom. Jag förstår varför andra som läst boken säger att det märks att hon är inspererad av Astrid Lindgren. Och hur Janina porträtterar den ilska pappan och kärleksrelationen till lillasystern är helt sagolika.
 
Därefter läste jag Cinder (2012) av Marissa Meyer (okej, den är väl kanske lite mer science fiction, men fortfarande inte en typ an genre jag brukar läsa). Och jag gillade själva idén redan innan jag började läsa boken; sagan om Askungen (Cinderella) som är omskriven på ett nytt sätt. Och vilken historia sen då! Vi befinner oss på jorden, men långt fram i tiden; där mekanikern Cinder försöker stå ut med sin fostermor och acceptera att hon är annorlunda; en zyborg. Alla sagoelementen finns kvar; prinsen, balen, styvsystrarna, hjälpredorena (mössen är ersatta av en liten robot) och den tappade glasskon (i detta fall en mekanisk fot som inte riktigt passar Cinders kropp). Sedan finns det hela andra moment som inte alls finns mer i sagan; det hotar krig om inte prinsen gifter sig med drottningen av månen, det finns en pest som härjar i landet och som ingen vet hur de ska bota, och det finns en kärlekshistoria som bröjar långt innan någon bal. Boken är fantastisk och slutet är inte slutet. Bok två heter Scarlet och handlar om rödluvan, utspelar sig i samma värld. Ska läsa den så fort den kommit till bibblan.
 
Och bok tre, som var den största överraskningen; Besvärjelser och beskydd (2013) av Maria Fridner (som bloggar på http://debutantbloggen.wordpress.com/). Den skulle kunna hamna under både fantasy och chick-lit. Och chick-lit är också en sån där genre som jag inte är så förtjust i. Trodde jag, ja...
Huvudkaraktären Cecilia är självcentrerad och tycker om att fördriva tiden med att dricka vitt vin och ta sex med vem som råkar komma förbi. Den enda som faktiskt spelar roll i hennes värld är hennes mormor... som en dag plötsligt har försvunnit. Det tar ett tag innan Cecilia inser att hennes mormor blivit kidnappad, och inte av vem som helst av några vättar (!) Och en av dem berättar att Cecilias mormor är en fe. Och där någonstans måste Cecilia sluta med allt det där drickandet och ligga-runt-andet för hon har ju en mormor som behöver henne. Men det går sådär... 
 
Det som jag verkligen gillade med den här boken är hur de magiska inslagen kopplas samman med vår värld. T ex så finns det ett Fairy net på internet som fungerar som ett forum för feer. Där finns också ett Fairywiki som är ett wikipedia för feer. Eller att en av de onda vättarna lämnar ett facebookmeddelande till Cecilia. Jag som inte ens har Facebook tycker detta är fruktansvärt roligt.
 
Så... jag kanske får omvärdera det där med fantasy... 
Någon som har något annat bra tips på liknande böcker jag borde läsa?


Kommentarer
Boktjuven Ingerun

Nu kommer jag bara på Bläckhjärta, men jag får be att återkomma! :)




Svar: Har sett filmen och är rätt sugen på boken...
Nina

2013-07-08 @ 15:15:01
URL: http://www.boktjuven.com
Fia Filur

Åh, hade precis samma upplevelse i tonåren med Meredith Ann Pierces trilogi. Hittade dem av en slump på skolbiblioteket, trodde inte att de var min stil, men fullkomligt älskade. Var tvungen att låna om dem i vuxen ålder och det blev samma upplevelse igen :)

Svar: Verkligen?Jag har inte vågat läsa om trilogin. Eller läsa något annat av henne. Håller mitt minne för högt.
Nina

2013-07-08 @ 17:10:39
URL: http://www.sofiafritzson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0