När jag var yngre visste jag inte vad som var rätt och fel och då var allt mycket bättre

Väldigt bra inlägg på Debutantbloggen idag (http://debutantbloggen.wordpress.com/) om hur lätt kreativiteten var när man var yngre. Hur mycket vi kompliserar saker som vuxna.
 
Jag känner att det är PRECIS det där felet jag gör nu; jag tänker för mycket.
 
Jag analyserar sönder mina karaktärers beteende hela tiden när jag skriver. Ni vet, man skriver en rad och direkt bara "NEJ, så skulle han ju INTE uttrycka sig!". Men istället för att bara skriva på framåt stannar jag upp och börjar TÄNKA. Och så råkar jag titta ut genom fönstret och förtrollningen är bruten. Jag är inte i historien längre, jag står utanför.
 
Och att vara utanför gör ingen nytta.
 
Så jag tänker tänka mindre. Mycket mindre. Knappt alls. Bara skriva.
 
Okej?
Vi säger så.


Kommentarer
Boktjuven Ingerun

Jag har svårt att fortsätta på min historia nu för jag tycker plötsligt att den är poänglös. Fast det är nog bättre att skriva ner den och ta en funderar om den behöver någon förändring sedan. Man hamnar lätt i en oändlig loop annars!

Svar: Ja... Känns aldrig som jag komme rur den där loopen...
Nina

2013-03-05 @ 13:41:34
URL: http://www.boktjuven.com
Kati

Håller med. När jag var yngre tänkte jag inte ett dugg på sånt jag brottas med idag och jävlar vad jag skrev! :D Roligt var det med. Inte ett dugg jobbigt. Det är såklart fortfarande roligt som attan, men det blandas nu med de där tankarna på att det jag skriver kanske inte är bra... med ågren som följd.

Svar: Jag skrev med sådan glädje för bara ett år sedan; orden flödade och var så lätta och nå.
Nu: inte.
Och jag vet inte vad som hänt!
Nina

2013-03-05 @ 16:23:16
URL: http://katarinapersson.com
my life

Jag tror att det är så hela livet att man inte ska tänka för mycke. Gå mer på magkänslan och göra det som känns rätt. eller säger jag bara det för mitt problem är just att tänka, det händer ju så sällan...

Svar: Ha, ha!
Pyss Syss!
Nina

2013-03-05 @ 19:50:26
URL: http://www.meandmycow.blogspot.com
Fia Filur

Men PRECIS så känner jag ju också! Varje ny grej jag skriver sitter jag och tänker över och inser att den inte duger. Kommer på mig själv med att hela tiden vilja redigera det jag har skrivit för att det inte är bra nog. Fattar inte varför det blivit så. Förr bara jag skrev. Skrev och skrev. Tyckte saker gjorde jsg först efteråt.

Sluta tänka och börja skriva - ja, jag är med!

Svar: Mm. Ju förr desto bättre!
Nina

2013-03-05 @ 20:08:12
URL: http://www.sofiafritzson.com
Kati

Fast med det sagt vill jag också säga att mina texter är typ 150 gånger bättre nu när jag studerat hantverket och skrivit, skrivit om, tänkt till och redigerat tills ögonen blöder. Synen på det jag skriver har ändrats, ja, men med självkritiken också kvaliteten.

Svar: Ja, klart slutresultatet blir bättre. Gäller bara att inte glutta på första utkastst förrän man faktiskt är klar på riktigt.
Nina

2013-03-05 @ 20:24:26
URL: http://katarinapersson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0