En vecka i NaNo-träsket

En vecka har gått.
 
Det är märkligt att inte stanna upp och fundera så mycket utan bara skriva på; det händer så mycket.
Samtidigt är det mycket man missar.
 
Miljö. Jag kommer få lägga ner en hel tid på att få in miljö när jag kör den första redigeringen.
 
Jag skriver detta manus ur två karaktärers perspektiv; de berättar om sitt liv i varannat kapitel. Och där har jag märkt att det ibland är lite lurigt när jag byter karaktär. Att det tar några rader innan man (jag) lyckas byta på riktigt. Men jag tänker att när jag redigerar ska läsa den ena personens kapitel efter varandra i ett svep och sedan den andras. Så jag känner att känslan är densamma.
 
Och så har jag upptäckt att en karaktär från ett tidigare manus råkat smyga sig in i detta.
I förra manuset hette hon Bella och sa precis vad hon tyckte utan att tänka och hade blont hår med gröna slingor och Dr Martins.
I detta manuset heter hon Stella och säger precis vad hon tycker utan att tänka sig för har knallrött hår och syr om second hand kläder efter eget tycke.
 
Dvs jag har fått in samma typ av knas-karaktär i två olika manus.
Måste nog justera Stella i redigringen lite.
Så det inte är SÅ uppenbart i alla fall.
 
Hur lika tycker ni karaktärer får vara?
 
Ps. Det är så jäkla kul det här!


Kommentarer
Fia Filur

Jag har också en del återkommande karaktärer som dyker upp som nya personer i nya manus. Vet inte riktigt hur man ska tänka där.

Svar: Onte jag heller!Bilda klubb?
Nina

2013-11-08 @ 21:46:05
URL: http://www.sofiafritzson.com
Boktjuven Ingerun

Ett alternativ är ju att du låter exakt samma karaktär vara med i detta manus också.

Svar: Ah. Du tänker så...
Nina

Boktjuven Ingerun

Ja, men det får ju passa ihop så att personen har just flyttat dit eller detta är före den andra historien i tiden eller dylikt.

Det manus jag skriver nu har två personer från ett annat manus med och huvudpersonen i detta är nömn i förbigående där.

Svar: Jag har gjort så i något tidigare manus. Lite kul om det finns karaktärer från tidigare manus som skymtar förbi.
Nina

Boktjuven Ingerun

Ja, det kan bli kul.

Svar: Jag kallar det "små presenter" till läsaren.
Nina



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0