Bokmässan 2013: Fredag

Jag började förmiddagen med att snickesnacka med Janina Kastevik i väntan på att första seminariet skulle dra igång. Så kul det där med att träffa bloggvänner på riktigt.
 
Sedan började det pratas framme på scenen, om Crossover - när vandrar ungdomsboken in på vuxenhyllan?. Man har i USA sett att 55 % av dem som läser YA-böcker är äldre än den avsedda målgruppen. Varför detta? Jenny Jägerfäldt, Lisa Bjärbo, Magnus Nordin och David Winberg diskuterade. Det gissades på att nörden fått upprättelse - att man idag får göra det amn verkligen tycker om utan att andra tittar snett. Ungdomsböcker idag är mycket mer kreativa än tidigare; det finns inte längre ett måste i att boken ska ha ett pedagogiskgt syfte. Mycket intressant.
 
Vad jag säger... och vad du hör var nästa seminarie där Jana Söderberg pratade om hur vi människor komunicerar; hur ologiskt logiska vi är. Vad jag lärde mig: Ska du lösa konflikter med en anan person, ta med hen ut i bilen. Bara att man sitter bredvid varandra gör att det skapar en vi-känsla. Om du dessutom kör kommer hjärnan tänka framåt-tankar och du fastnar inte lika lätt i att prata om det förgångna.
 
Ett seminarie jag egentligen inte visste något om, men som ändå väckt min nyfikenhete var Vilken uppgift har barnlitteraturkritikern?. Ett samtal mellan Cecilia Nilson, Karin Helander och Andreas Palmear. På detta seminarie blev det mycket diskussion där moderatorn släppte in publiken väldigt tidigt. Tydligen är det väldigt vanligt att man lämnar över recensioner av barnbcker till journalister på tidningen som har barn i den avsedda åldern. Tyvärr så skrivs då ofta resensionerna färgade av hur den perosnens barn regaerade på boken. Och väldigt sällan tas bilderna upp vilket då innebär att det är bara är halva boken som recenseras.
 
På seminariet Religion - positiv kraft eller konflikorsak? diskuterades det när religion är en positiv eller en destruktiv social kraft. Och så tyckte man att det borde finnas fler mötesplatser för att diskutera religion. Däremot var det oklart hur man skulle locka dit folk...
 
Johanna Lindbäck berättade om sin nya bok Lite ihop som är för slukaråldern (9-12 år). Tydligen hade ErikTitusson på Lilla Piratförlaget varit på Johanna tidigare om att hon borde skriva för yngre, men det är först nu hon gett sig på den uppgiftern. Under seminariet berättade Johanna att hon också är vår nya Läsamassadör. Grattis!
 
Jag hade laddat som satan för att lyssan på Isabella Nilsson prata om sin nya bok under seminariet Bilderböcker för vuxna. Jag älskade hennes debut "Verklighetsprojektet". Tyvärr blev jag grymt besviken. Jag vet inte om Isabella var nervös, eller om det var andra omständigheter som gjorde det (vi var i J1 där det var jätteljust och vi var en väldigt liten publik), men Isabella pratade tyst, avslutade ibland inte emningar ordentligt och det kändes egentligen som hon inte alls ville svara på några frågor. Tyvärr...
 
Jag tackade för idag och sprang till Centralstationen där min vän Kaka väntade med sin nya flickvän. Verry trevligt! Vi tog en fika och sedan drog jag hem till min förstaläsare Kajsa. Kommer separat inlägg om fredagskvällen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0