Bokmässan 2013: Lördag

Jag inledde förmiddagen med Fantasy för barn med Janina Kastevik och Jo Salmson/Catharina Wrååk som verkligen fick mig att se på fantasylitteratur med nya ögon. Janina Kastevik berättade om att de realistiska scenera i Slottet av is där pappan i familjen är ganska elak och sa att hade det inte Undrien funnits som Minna kunde fly till så hade de scenerna inte funkat för den åldern. Jo pratade om att hon vill uppmana barn att söka efter den inre kompassen och förstå att man ska säga nej när något är fel. Fantasy/saga kan vara ett sätt att förpacka viktiga frågor så att barn kan ta till sig dem.
 
Maria Friedner och Åsa Schwarz har båda debuterat med böcker innehållande en "ond" kvinna som huvudkaraktär. De diskuterade i En hondjävuls liv och lustar om det fanns någon skillnad mellan manlig och kvinnlig ondska och vad som benämner en ond kvinnlig figur. Traditionsenligt ska den onda kvinnan vara barnlös/inte gilla barn, översexuell/undersexuell, oattraktiv och gärna svartsjuk på en man som begått en oförrätt. Båda var överens om att fördelen med att skriva om en ond huvudkaraktärer är att man kan ta ut svängarna lite mer.
 
Jonas Jonasson har precis kommit ut med sin andra bok och pratade om hur det var Att erövra världen som debutant. Jonas och moderatorn Marianne Rundström hade fakatsisk personkemi och denna intervju kom att bli den särklass bästa/mest underhållande under mina mässdagar. Marianne hade en sådan fantastisk förmåga att snappa upp saker Jonas sa och vrida lite på dem. Som att han skämtade om att han fått tre frierier under sina två mässdagar. Och när seminariet var slut sa Marianne: Ni som vill ha en signatur av Jonas ställer er i den kön och ni som vill fria till honom ställer er i den kön.
 
Jonas bjöd också på läsarreaktioner där en man hört av sig till honom och bett honom betala hans säng. Han hade nämligen precis köpt en ny, men tack vare Jonas bok hade han skrattat sönder den. Eller som den 99-åriga kvinnan i Kanada som verkligen förstod hur det var att stå inför sin 100-årsdag och inte vilja fira den. Tack vare Jonas firade hon sedan sin 100-årsdag på hans förlag i Kanada och hennes brev blev där publicerad i en specialutgåva av Hundraåringen...
 
Jag kom lite för sent till Drömmar om det fullkomliga där Ester Roxberg och Jessica Johansson pratade om sina senaste böcker. Tyvärr bidrog förseningen till att jag aldrig kom in i deras samtal och ständigt kände mig efter. Note to self, gå inte in när seminarier har börjat.
 
Jag trodde att seminariet Vaccin mot skrivkramp skulle handla om skrivarkurser, om de behövs och vad de kan tillföra. Men istället visade sig bara vara reklam för projektet Skivflyt (inte min vän Sofias företag, ett annat). Kändes väldigt... ansträngt.
 
Jag gick till Bonnier Carlsens monter där Amanda Hellberg och Janina Kastervik pratade om hur det var att debutera och vad man bör tänka på om man själv vill bli författare. Mycket spännande prat!
 
Sara Löwestam berättade om sin nya bok Hjärta av jazz.
 
Sofi Oksanen har besökt bokmässan tidigare, men jag har inte besökt hennes seminarier tidigare... förs nu. I Att överleva, klämd mellan stormakterna pratade Sofi om sina böcker, om att vara finne, men skriva om Estlands historia och om skrivprocessen. Sofi har ett väldigt målande språk när hon pratar och sa saker som:
Ett vackert språk kan vara som en trojansk häst som förför läsaren.
Och hon tyckte att skriva om en karaktär som skriver var lathet.
 
Lördagen var till enda och jag fick vänta på bussen i 40 minuter för att åka hem till Borås.
Var det ovanligt lite folk på mässgolvet i år? Jag tyckte inte alls det kändes lika trångt...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0