Imorgon börjar det!!!

Jag har fixat snygg bakgrundsbild på datorn, försökt fixat NaNo-widget på bloggen (och misslyckats, någon som vet hur man får till det på blogg.se?) och har laddat upp med ny skrivbok och bläckpenna med bra bläck.
 
Jag är SÅ redo!!!
 
Jag var lite bekymrad över ett besked från ett förlag som läste om ett manus; vad händer/gör jag om det dimper ner mitt i NaNo?
Men de var smidiga och refuserade mig idag (mer om det någon annan gån).
Så nu kan jag putsa ut och bara satsa! (Och minsann visa dem!)
 
Men, vad gör man då när man kör fast?
För det vet vi ju alla - det KOMMER att hända.
 
Min plan lyder som följer:
 
- Byt miljö, ibland räcker det med att gå från vardagsrummet till köket. Ibland "måste" man sätta sig på ett cafe.
 
- Sätt på musik
 
- Byt musik.
 
- Stäng av musik
 
- Ta en "promenad" ut i köket och hämta något att äta/dricka
 
- Ta upp ett annat dokument och flödesskriv en stund. Kanske har du inte släppt något som hände tidigare på dagen; skriv av dig!
 
- Skriv en annan scen
 
- Titta på inspirationsbilder
 
- Stirra rakt ut i intet; förr eller senare tröttnar du.
 
- Bara skriv; det går alltid att klippa bort sen.
 
 
 
Vad jag inte ska göra:
 
- Sätta på TV:n
 
- Kolla internet/mail/blogg
 
- Kolla mobilen och hets-sms:a med andra som är med i NaNo och skriva att jag suger
 
 
 
Ytterligare tips:
För att komma igång så fort som möjligt när du sätter dig en ny dag; skriv in ytterligare detaljer i synopsisen för de scener du förväntar dig skriva:
- vilka karaktärer är där
- vad gör de
- stämning
- vad ska hända/vad är syftet med scenen
- miljö
- specifika detaljer som återkommer senare
- vissa saker som ska sägas i dilaogen
 
Det blir som ett "minne" till dig själv när du går in i scenen och skriver den.
 
 
 
Så, nu är jag nyduschad och har till och med plockat ögonbrynen.
Jag ska dubbelkolla morgondags scener och ev skriva till någon ytterligare detalj.
 
Planerar som sagt att försöka få till 10 000 ord i helgen.
Men med tanke på att jag och fästmannen firar ett år som förlovade, tre år ihop känns det som att det kanske är ett litet väl högt mål... Får jag ihop 8 000 ord kommer jag vara supernöjd!
 
Vill ni få praktisk tips om hur man gör i NaNo tipsar min vän Boktjuven på sin sida: http://www.boktjuven.com/


Kommentarer
Fia Filur

Den här NaNo-yran som råder överallt är verkligen cool. Att alla ska göra det samtidigt liksom. Häftigt :)

Svar: Det är rätt häftigt att vara inne i det.
Nina

2013-10-31 @ 23:20:01
URL: http://www.sofiafritzson.com
Mia Skrifver

Ja heja! Nu skriver vi!

Svar: Heja oss!
Nina

2013-11-01 @ 09:34:22
URL: http://skrifva.blogspot.fi


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0