Bokmässan 2013: Torsdag

Dagen börjar med att min fästman gör en hjälteinsats och ser till att jag får ett fyradagars seminariekort för studentpris. Borde gifta mig med honom...
 
Och på första seminariet (Skola som fond) började jag med att tappa min bläckpenna i mitt kaffe och en kvinna fattade inte att när seminariet börjat så slutar man prata i telefonen. Moderatorn fick säga till henne TVÅ gånger.
Anyway, Katarina von Bredow och Ingrid Olsson pratade om sina senaste böcker om vad som händer i klassrummet; hirarkier och att våga bryta sig ur dem. De var båda förvånade att hirarkier kommer redan i unga åldrar (10-11 år) och tyckte att det var otroligt att eleverna kommer ut på andra sidan, levande.
 
Lotta Bergman och Magnus Persson har gjort en studie på "Författren i klassrummet" och studerat Per Nilsson under tre av hans författarbesök. De kom efter dem fram till att författaren egentligen bestod av fyra roller:
Författaren - som berättar om livet som författare
Berättare - som bjuder på anekdoter
Skådespelaren - som använder sin kropp och sin röst för att göra historierna levande
Debattören - som bjuder in eleverna till samtal
Per konstaterade också att det är en enorm frihet att komma in som författare i ett klassrum; han kan i princip säga vad som och han har inget egentligt ansvar mot eleverna; han är varken deras lärare eller förälder.
Däremot sa han att författarbesök ofta motiverade elever till läsning mer än vanliga svenskalektioner.
 
Igår var "Stora ämnen för de små" ett av de seminarier jag såg fram emot mest. Där skulle Farzad Farzeneh, Moni Nilsson, Grethe Rottböll och Marit Trönqvist prata om sina senaste böcker och om hur man ska tänka när man väljer att skriva om svårare ämnen för barn/ungdomar. Tyvärr blev samtalet rätt stolpigt och...ansträngt. Däremot gillade jag när Moni Nilsson lyfte att det är vuxna som ofta tycker att ämnen kan vara kontroversiella; barn gör det inte. Vuxna ska inte vara rädda att låta barn läsa svåra böcker, barnen säger själva ifrån om de tycker något är läskigt/svårt.

Jag hade inget för mig och trillade av en slump in på "Jag har aldrig läste en bok" där Gunnar Ardelius, Kristoffer Leandor och Åsa Lundholm diskuterade varför det är så få killar i tonårern som läser. Och jag är så glad att jag "trillade dit". För de pratade om att man dels behöver möta killar där de är (i låttexter, videoklipp osv) och att vi måste skapa sammanhang där killar får vara sårbara. Författarna tyckte att det är samhällets fel att killar idag måste hålla en tuff fasad. Men ska de våga läsa, måste det finnas utrymme för dem att släppa in känslorna och reagera på det de läser. Ett tips var att skapa andra läsytor än klassrummet, där man kan få vara mer privat med sin läsning och inte lika utsatt. De tyckte också att biblioteken borde vara en uppsökande verksamhet, bjuda in till samtal runt böcker och läsning.

Både Annakarin Thorburn och Katarina Sandberg har i år debuterat på Gilla böcker och diskuterade runt "Arv, Passion eller bara klyscha?". Jag ska säga ärligt att jag glömde skriva ner vad de pratade av för jag blev så fast i diskussionen. Slutsatsen var i alla fall: Kärlek påverkar en människa väldigt mycket; både positivt och negativt. Efteråt haffade jag Katarina och pratade lite med hennes bok som jag läste förra helgen. Återkommer med en recension. I liked it!
 
"Föräldrarna i tonårsromaner" blev ett oväntat spännande seminarie. Mats Berggren och Malin Stehn pratade om hur mycket föräldrarnas mående faktiskt kan påverka en tonåring. Ofta försöker författaren "fuska" genom att se till att föräldrarna är frånvarande genom att t ex se till att de jobbar jämnt eller har ett missbruk. Men föräldrar som bryr sig kan också skapa konflikt. Och de saknade båda "vanliga" föräldrar som vill ha en bra relation med sitt tonårsbarn.
 
Katarina von Bredow och Cilla Jackert pratade om "11-åringen- den nya tonåringen". Men det blev nog mer snack om att tonåringen idag är från 8-35 år. Den ungdomskultur och påtryckning från media vill att vi ska vara unga längre; åt båda hållen.
 
Elin Bengtsson och Johanna Wester diskuterade runt "Nya vuxna". Åter ett seminarie jag gick in på av en slump, men också ett av de bästa. Både Elin och Johanna hade mycket tankar om att vara tonåring/vuxen och hur man ser på böcker i gränslandet. Johanna var helt fantastisk på scen och jag tror att hon kommer kunna bli stor när det gäller att åka runt och hålla i föreläsningar (om det är något hon vill). Efteråt pratade jag lite extra med Elin om att skriva om killar som sörjer (eftersom hennes debut handlar om ett par bröder där den ene är döende i cancer). Väldigt härligt att höra någon annan som inte tänker på könet när hon skriver; däremot drar hon normaliteten till sin spets i sin bok; så långt att den blir skev.
 
Jag avslutade med att lyssna på Christin Ljungqvist berätta om sina två böcker "Kaninhjärta och Fågelbarn". Dock var det inget nytt för mig eftersom jag följer Christin på hennes blogg http://www.christinljungqvist.se/. Däremot var Christin extremt tjusig!
Ja, det blev en lång dag.
Verkar som plattorna tagit steget in i mässvärlden; såg många som hade en platta istället för ett anteckningsblock när de gick på seminarierna.
 
Och årets mässgodis: Polly med smak av alhgrens bilar


Kommentarer
Fia Filur

Känns som en fullspäckad och bra dag!

Svar: It was!
Nina

2013-09-27 @ 07:58:45
URL: http://www.sofiafritzson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0