Oväntad dag

Sedan februari sitter jag som ordförnade i mitt fack på jobbet.
Det var väl ingen som var förvånad över att jag hamnade där...
 
Idag följde jag med på mitt första regionråd.
Jag hade noll förväntningar. Noll.
 
Och det var årsmötesbabbel, välja in ditten, godkänna verksamhetsberättelse, någon från Stockholm var där och pratade om hur man skapar engagerande möten. Det var fackinfo. Bra sådan.
 
Men inget slog den extra talaren de hade bjudit in; Inger Hansson.
Hon pratade i 1,5 timme om att "Våga mer än du törs".
 
Det var fantastiskt.
 
En föreläsning om så mycket kärlek, full av skratt och ödmjukhet. Men också sorg och allvar: Hur går man vidare när man blir ensam att gta hand om sina tre barnbarn?
 
Hon berörde mig i mitt innersta.
Hon pratade om att växa; om att vara ett litet träd som blev ett stort. Om att våra svårigheter är den största källan vi kan få till växtkraft.
 
Så härdanefter ska jag:
 
- Varje dag tänka på fem saker som jag är nöjd över med mig själv innan jag går hemifrån (Idag: mina ögon, mina vader, min mage, min rygg och den där linjen där överarm övergår till axel)
- Innan jag går och lägger mig ska jag tänka på fem bra saker som hänt under dagen (Idag: Inger Hansson, pizza med maken, fantastiskt väder, bilfärd med Ammi, regionrådet)
- Jag ska undvika tidstjuvar, mest ska jag jobba på tolka mindre och fråga mer.
- Den dag jag får barn ska jag lyssna på dem massor och jag ska inte tillåta dem att ha mobiltelefonen bredvid sig när de sover
- Jag ska bara umgås med folk som ger energi
- Och det jag är missnöjd med som jag kan förändra, det ska jag förändra
 
Vill du veta mer om Inger hittar du henne på http://ingerhansson.com/
 
God kväll!


Kommentarer
Ostkustbo

Ja, tolka mindre.

Svar: *nickar*
Nina

2014-04-23 @ 21:30:33
Ostkustbo

Hej igen!
Fackligt arbete kan ge mycker mer än kunskap om lagar och avtal.

Svar: Tror inget annat får mig att växa så mycket...
Nina

2014-04-23 @ 21:31:05
Fia Filur

Låter som en kanonbra dag! Härligt!

Svar: Det var det.
Nina

2014-04-23 @ 22:35:26
URL: http://www.sofiafritzson.com
Maja-Stina

Oh, hon verkar som en man vill lyssna på! Tack för tips!

Och vi har testat första receptet i boken - SMARR. Åt med andakt.

Svar: Va "jobbigt" att behöva prova varje recept i kokboken...
Nina



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0