Kristina Ohlsson

Jag började med en räkpanini på kulturhusets café och allmänt snack med min skrivarcirkel.
Så härligt att se deras energi och skrivarglädje; det smittar så!
 
Att den kan smitta så lätt, den där skrivarglädjen.
 
Sedan gick vi på författarkväll där Kristina Ohlsson under en timme berättade om sitt skrivande liv; som började med randiga katter och hitils lett till åtta böcker.
 
Tyckte också det var härligt att höra på någon som skriver i ett sådant rasande tempo.
I år ger hon ut tre böcker; en faktabok, en barnbok och en deckare.
 
En deckare tar 7-8 veckor för henne att skriva (råmanus då). Ett barnmanus 3-4 veckor. 10 sidor om dagen.
 
Tempo.
 
Och hon känns så härligt opretantiös.
Det är klart hon ska skriva, det är ju det roligaste som finns. Hon ser inget konstigt i det.
 
Och trots att debuten kom 2009 kan hon redan nu skriva på heltid. Hennes debut var antagna av förlag i sex andra länder redan innan den hade kommit ut på svenska.
 
Bra författare?
Bra förlag?
Bra agenter?
 
Alla tre?
 
För mig som fortfarande står utanför förlagsvärlden och fått ont i handan av att knacka på dörren utan att någon hör är kvällar som dessa oerhört viktiga.
 
Oerhört.
 
Känslan av att: Kan hon, kan jag.
 
Sa jag att hon var rolig var också?
 
Kan hon, kan jag.


Kommentarer
Jennie

Låter som en otroligt inspirerande kvinna...! Känns lite som den gången jag mötte och samtalade i över en timme med Johanne Hildebrandt. ^^ Ja, tänk om man hade Kristinas fart på saker och ting...!
Hjärtat, låt bli att knacka med samma hand om och om igen, inte undra på att du får ont. ;) Du får helt enkelt vila ena handen och använda den andra nu! Om inte annat, så blir det fötterna härnäst! (Om inte annat så har du åtminstone lärt dig att använda även fötterna till att lyfta o dyl. Ny färdighet, check!) ;D Massa kramar. DU KAN!
P.s.Sorry att jag inte svarat på ditt sms, varit omtenta på g, hade den idag. Klarade det!! Känns bra. Så därför har jag varit lite stressad och seg. :) Jag tror att jag har bestämt mig för att börja om med A. Har ju så mycket research och grundarbete färdigt, dumt vore ju annat.
P.p.s!! Jag ska kanske medverka i en utställning någon gång i mars med min konst..! :O Jag är SÅ rädd, men också spänd och ivrig. Måste typ måla hela februari eller något för att få saker klara tills dess. :S :) That's all for now!
SKRIV PÅ! :) <3

Svar: Grattis till omtentan och konstutställning!
Nina

2014-02-03 @ 22:46:19
Fia Filur

Jag har inte läst något av Kristina Ohlsson ännu, men det är nog dags nu!

Svar: Började på Askungar idag. Kommit 80 sidor.
Nina

2014-02-04 @ 08:00:15
URL: http://www.sofiafritzson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0