Mitt skrivande: Mitt läsande

Ni vet, alla säger ju det; skrivandet och läsandet hänger ihop.
 
2013 var ett dåligt läsår för mig.
Och jag tror inte jag riktigt fattat varför förrän igårkväll.
 
En av grejerna Kristin Ohlsson berättade om igår var när hon var tonåring och skickade ett brev till sin favoritförfattare (som jag redan glömt vem det var), med frågan: Hur blir man författare?
 
Hon fick svaret:
- Välj en genre
- Läsa allt i den genren
- Skriv något bättre!
 
Och då.
*klick*
 
2013 läste jag extremt lite ungdomsromaner.
Jag fick för mig att jag skulle läsa massa böcker som kom ut som det kändes att jag "borde" läsa.
 
Dum idé...
 
Så, nu har jag lärt mig.
 
Och reserverat 10 ungdomsböcker på biblioteket.
Det ska vara lustfyllt att läsa.
Är det inte lustfyllt - byt bok!


Kommentarer
Fia Filur

Ibland skaffar jag också böcker som är fel för mig, i tron att jag måste läsa en massa nyheter trots att jag vet att de förmodligen inte är min stil. Borde-böcker blir aldrig lästa, bättre att läsa lust-böcker!

Svar: Mer lust, mindre borde!
Nina

2014-02-04 @ 21:10:29
URL: http://www.sofiafritzson.com
anders n

David Morrell

Svar: Tack!Så hette han.
Nina

2014-02-05 @ 00:31:46
Mia Skrifver

Fast jag tror att det kan få vara läsning av annat också. Jag tror nämligen att genrer berikar varann. Och ungdomsromaner finns ju också i många olika genrer.

Svar: Alldeles rätt!Men jag har läst mycket feelgood-romaner. Och ja... jag är inte en feelgood-typ...
Nina

2014-02-05 @ 09:12:33
URL: http://skrifva.blogspot.fi
Boktjuven Ingerun

Läs på bara! Jag kan också vara så att jag inte bara läser "min" genre. Fast det är väl bra att variera sig lite i läsande, men kanske inte hela tiden.

Svar: Lite är bra. Men för mycket kan verkligen döda läslusten...
Nina

2014-02-05 @ 15:28:13
URL: http://www.boktjuven.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0