Mitt skrivande: Hur har du tid att skriva?!

I tisdags höll jag i skrivarkurs och fick frågan som alla skrivande människor verkar debattera.
Hur hinner du med?
 
I mitt fall finns det en sak som bidrar till att jag har tid. Jag har inga barn än. Men även med ban i huset anser jag att tid finns om man bara tänker efter.
 
T ex sluta prata om allt du inte hinner. Börja fundera på hur du vill prioritera istället. I mitt fall säger jag att jag prioriterar skrivandet när jag låter disken stå eller inte träffar vänner. Att välja att skriva gör det mycket enklare att tillåta sig själv att skriva. (Här fällde en av kursdeltagarna en kommentar opm att jag verkade så stolt när jag sa det. Jag är stolt över mitt skrivande. Och jag är stolt över att jag vågar stå för det)
 
Prata med din partner och var tydlig med att din skrivtid är fredad tid. Kom sedan överens om hur ni gemensamt ska lägga upp det. Hur och när vill du skriva? Handlade om en timme om dagen? Eller en heldag på helgen? Jag är bortskämd med en make vars största intresse är dataspel. Vi sitter ofta i samma rum framför varsin dator och för oss är det inget konstigt. Det är perfekt!
 
Just den här veckan vilar mitt manus och jag har inte skrivit alls.
 
Och det tycker jag är svårt.
Vad gör alla normala människor när de har tid?

Jag har städat hela lägenheten, putsat fönstrena, planerat om mina kryddor, bakat bröd, tränat.
Och nu sitter jag och läser en bok.
 
Det är första gången på flera månader där jag suttit i soffan en timme med samma bok.
Och det känns ovanligt. Och fantastiskt.
 
Imorgon har manuset vilat en vecka och jag kommer nog börja på en ny redigeringsrunda.
Man ska prioritera det som får en att må bra.


Kommentarer
Mia Skrifver

Precis så. Och folk runt omkring en mår rätt okej av att se att man mår bra av något, alltså skrivandet t.ex. Men det är nog lättare att skriva med större barn än med mindre. Dessutom är man inte lika trött.

Svar: Jag har inga erfarenheter av egna barn, men jag tänker ändå att lite tid finns det alltid. på nåt sätt.
Nina

2014-05-04 @ 19:03:45
URL: http://skrifva.blogspot.fi
Maja-Stina

Instämmer i det du skriver om tid!
Och tack för tips, kanske nästa steg är just det - en barnbok om tvångstankar! Det vore något också.
Ha en fin måndag!

Svar: Tänker att du vore rätt person för att skriva om något sådant.
Nina

2014-05-05 @ 08:28:27
URL: http://www.majastina.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0