Mitt skrivande: Som skrivande människa hittar man vägar

Innan jul hade jag en plan på att skicka in manuset jag jobbade på till förlag innan bebisen kom.
 
Men pga inte jätterolig graviditet har jag inte haft orken.
 
Det som är komiskt är hur man (jag?) som skrivande männsika hittar andra vägar att komma framåt.
 
Jag redigerade så mycket jag orkade (i detta fall 1/4 av manuset). Och det måste jag ändå säga känns riktigt bra.
 
Sedan fick jag ett tips från en skrivarvän om en manustävling som skulle pågå under februari månad. Ett förlag som sökte "manus från byrålådan" på ett visst tema med löfte om utgivning under 2016. Och tänka sig, PRECIS ett sådant manus hade jag liggande i byrålådan; ett manus som är färdigskrivet, till och med välskrivet, men som jag lagt bakom mig. Manuset fick nu en sista chans. Jag har till och med försökt komma in på detta förlag tidigare, så timingen kändes perfekt!
 
Så, nu har jag skickat in ett manus, trots att det inte var alls det manus som jag hade tänkt.
 
Och när jag inte orkar redigera längre har jag börjat planera på nästa manus. För det är så jag funkar; skrivarhjärnan behöver ha något att leka med.
 
Nu planerar jag ett vuxenmanus (!).
Ett manus om småstadsidyll, gammal vänskap, mörka hemligheter, Spice Girls, rädslor, en mormor som vägrar dö och ett hus fullt av kärlek.
 
 
Typ så.
 
Mitt stora dilemma är att jag har fyra (!) huvudkaraktärer.
Och jag vet inte riktigt hur jag ska skriva historien:
- Fyra PoV
- Allvetande berättare
 
Vad föredrar du när du läser böcker med flera karaktärer?
 
För jag gillar nog mer när jag får läsa fler PoV, men de böcker jag läst har som MAX haft tre huvudkaraktärer. Fyra... Blir det en för mycket?


Kommentarer
Sofia Fritzson

Spice Girls borde verkligen finnas med i fler böcker! Skönt att du tar hand om saken!

Svar: Eller hur! Som sagt, bästa boken EVER! ;)
Nina

2015-02-24 @ 13:36:29
URL: http://www.sofiafritzson.com
Jenny Nilsson

Låter spännande =)
Nu är jag ju inte speciellt insatt i det här med skrivande, men antar att du syftar på huvudpersoner när du säger PoV. För i så fall kan jag tipsa om Jodi Picoults bok "19 minuter" för ett exempel på en bok med fler huvudkaraktärer. Minns inte exakt hur många det är nu, men tror det är minst fyra i alla fall ;) Så länge personernas berättelser tydligt går att hålla isär så är det en typ av böcker jag älskar att läsa. Det där att få samma berättelse ur olika perspektiv är riktigt intressant.

Svar: Läst 19 minuter. Gillade mer "Allt för min syster". Och den är ju också uppbyggd med flera PoV... Får nog ta och läsa den igen.
Nina

2015-02-24 @ 14:10:38
Anna Hansson

Lycka till med manustävlingen, tror att jag vet vilken det är!

Svar: Tack! Jag håller tummarna.
Får man hålla tummarna för sig själv...?
Nina

2015-02-24 @ 20:21:37
URL: http://annaprincesshansson.blogg.se
Mia

Jag har fler än fyra. Det går fint.

Svar: You do?! TACK!
Nina

2015-02-25 @ 09:24:53
URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Skriviver

Det låter som ett underbart upplägg med ett hus fullt av kärlek och en mormor som vägrar dö. Jag har fyra perspektivkaraktärer i mitt manus, det går jättebra och jag tror inte att det eller fler är för mycket alls. Det kan vara knepigt på sitt sätt, men å andra sidan tror jag att en allvetande berättare är ganska knepig också, på sitt sätt. Försök fundera lite på vad som egentligen skiljer de olika berättarperspektiven och vad som passar din berättelse bäst.

Svar: Tack!Jamen, fyra verkar ju funka bra för er andra.
Mina karaktärer är lika gamla, men deras respektive livssituation är helt olika, så jag tänker att deras inställning till livet skiljer sig åt. Vilket jag tycker är spännande. Och det försvinner ju lite med en allvetande berättare.
Nina

2015-02-25 @ 09:29:18
URL: http://skriviver.se
Anna Hansson

Man måste hålla tummarna för sig själv! :)

Svar: Man måste väl det.
Nina

2015-02-25 @ 14:41:30
URL: http://annaprincesshansson.blogg.se
Ninas corner

Det låter som ett helt fantastiskt upplägg. Den boken vill jag läsa. :)

Och jag kan absolut läsa en bok som har fyra POV. Bara det tydligt framgår direkt vems POV det är så jag slipper lägga en massa energi i början på kapitlet att fundera på vem det är som berättar sin story just nu.

Svar: Tack!Då får jag ju se till att skriva den... ;)
Nina

2015-02-26 @ 23:23:50
URL: http://ninascorner.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0