Deckarna, Anna Jansson och inspirationen

När jag läser böcker/hör om författarskap brukar jag ofta få en av tre tankar:
 
1) Jag kan bättre än det där
 
2) Kan hen, kan jag!
 
3) Sådär bra kommer jag ALDRIG kunna bli... Men jag ska försöka.
 
Igår tittade jag på andra avsnittet av "Deckarna" på ettan, Anna Jansson var i fokus.
Och när hon berättar om sina siffror gör det mig SÅ IMPONERAD.
 
Under 14 år har hon skrivit 40 böcker (!) och då fortsatte hon har jobba som sjuksköterska i 7 av de åren innan hon började skriva på heltid.
 
Helt. Galet.
 
Och när jag gick och lade mig hade jag känlsan av nummer 2 i kroppen: Kan hon, kan jag!
 
Så idag har jag redigerat. Fyra (!) kapitel. Och jag känner mig just nu full av energi, så vem vet, jag kanske lyckas fixa ett femte innan jag går och lägger mig...?
 
Jag har inte läst en enda av Annas böcker, men känner just nu att det får bli ett projekt under våren när jag ska vara föräldraledig. Shit, vilken inspirerande kvinna!
 
Och så härligt att ha hennes avsnitt av "Deckarna" som någon form av motpol till första avsnittet med Roslund och Hellström som kändes så totalt vråldjupt.
 
Serien tar sig måste jag säga!
 
Var det någon mer som såg?


Kommentarer
Sofia Fritzson

Jag planerar att se det på svtplay!

Svar: Do it! Hon har ju skrivit en feelgood också!
Nina

2015-01-29 @ 21:48:52
URL: http://www.sofiafritzson.com
Anonym

Jag har inte sett deckarna (än), men jag känner verkligen igen de där tre reaktionerna. Det är likadant för mig. Men nummer två är utan tvekan den mest konstruktiva. Kul att det hjälpte dig att komma igång med redigeringen igen! :-)

/Liv

Svar: Ja, så härligt att bli inspirerad av andra, älskar det
Nina

2015-01-30 @ 14:56:50
URL: http://www.lugndetordnarsig.wordpress.com
Anna jansson

Heja på - jag är imponerad!!! Hemligheten skulle jag säga är att man själv måste ta sig ENSAMTID för att kunna skriva. För att få respekt - måste man ha respekt för sin egen tid.

Svar: Hej Anna!Håller absolut med. Och börjar man ta sig lite tid - föder det ofta flyt och flyt gör att man söker mer tid. Oftast.
Kul att du tittade in!

/Nina
Nina

2015-02-01 @ 09:30:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0