Skrivartips 16: Glöm inte bikaraktärerna!

Obs. Det är med en skämskudde jag berättar om det här...
 
När jag fick tillbaka kommentarer från min testläsare i julas hade hon gjort precis samma upptäckt som jag: föräldrarna till en av mina huvudkaraktärer var extremt bleka.
 
Innan jag skriver manus brukar jag fylla i en lista för varje karaktär. Listan innehåller sånt som namn, ålder och utseende, men också detaljer som politisk åsikt, saker personen gör när den är själv och om jag tänker att läsaren ska tycka om den här personen. Sedan brukar jag skriva lite historik och viktiga detaljer/scener i löpande text för att samla mina tankar om karaktären.
 
Dessa noteringar kan vara extremt bra att gå tillbaka till när man blir osäker på karaktären och det har hänt flera gånger att jag upptäckt detaljer som jag helt glömt bort och som har gjort manuset mer levande.
 
Så när jag läst mina och testläsarens kommentarer gick jag tillbaka till mina gamla noteringar om föräldrarna.
 
Och upptäckte att jag inte skrivit ett ord om dessa. INTE ENS NAMN.
 
Inte konstigt att karaktärerna "kändes lite bleka".
 
Nu har jag gått igenom de där punkterna. Karaktärerna har fått namn, ålder, yrken och personlighet. Och vet ni... det har i samband med detta också dykt upp helt nya scener som kan driva historien framåt!
 
Så, glöm inte bort bikaraktärerna!
Är de inte genomtänkta kommer det slå igenom i manuset. Det kommer SYNAS.
 
Skönt att detta upptäcktes innan jag skickade in manuset till förlag.


Kommentarer
Skriviver

Visst är det skönt att få andras ögon på texten! Det är så mycket lättare för andra att se sånt där. Och jag älskar verkligen bikaraktärer. Ganska mycket just för det som du nämner: att de ger så många nya öppningar och möjliga vägar som man först kanske inte hade tänkt sig.I vissa böcker (och filmer också)kan jag tycka att bilisterna nästan är de bästa.

Svar: Av samma anledning händer det att bikaraktärerna ibland blir "lite för bra. Jag har tidigare fått kommentarer om att huvudpersonen känns för blek eftersom bikaraktärerna är roligare/mer trovärdiga. Det är en balansgång det där...
Nina

2015-01-22 @ 22:07:46
URL: http://skriviver.se
Skriviver

Ja, jag har en känsla av att det händer mig också, just det där att bikaraktärerna blir lite intressantare. Men ärligt talat, i en del typ av berättelser så är det nästan mer regel än undantag. Ganska mycket fantasy kan ju vara så:vanlig ung tjej/kille hamnar bland väldigt speciella och intressanta människor/varelser och blir en i gänget trots att hen är så vanlig. Det är väl för att det är meningen att läsaren ska identifiera sig med huvudpersonen. Då det behöver helt enkelt inte alltid vara fel. Men när bikaraktärerna får med trovärdighet än huvudpersonerna, då är det nog inte så bra :)

Svar: Ha, ha! Ja rätt ofta är ju huvudkaraktären tråkig/vanlig men besitter egenskaper som hen själv inte vet om.
Nina

2015-01-23 @ 14:50:46
URL: http://skriviver.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0