Tips från Lisa Bjärbo som jag nu inte hittar...

För ett bra tag sedan skrev Lisa Bjärbo i ett inlägg att hon hade inspirationsböcker när han skrev manus. Hon hade valt ut 10 böcker (tror jag det var) som hon använde som inspiration när hon skrev/redigerade sina manus.
 
Så när hon blev tveksam kunde hon ta fram en av dessa bcker för att se hur just den författaren löst ett visst problem/etablerat en stämning/jobbat med dialog ect.
 
Jag har letat efter inlägget, men inte hittat det.
 
Anyhow, jag tyckte det var en väldans bra idé det där. Och när jag fixat skrivyan i mars hade jag tänkt "härma" henne.
 
Men nu står jag här och packar ner böcker i kartonger inför flytten... och kommer på mig själv med att lägga de böcker som jag skulle kunna använda för inspiration under redigeringen av mitt manus på hög.
 
Jag "råkade" visst samla på mig tio böcker redan nu.
 
Det ska sägas att dessa nu är helt från min egen bokhylla, och jag tänker att om jag hade gjort detta INNAN jag skrivit själva manuset hade det kanske varit andra böcker med också och att jag då lagt ner lite mer tid på det hela.
 
Men, men, detta är böckerna jag kommer använda när jag nu redigerar om mitt mästerverk. Ehm... BLIVANDE mästerverk:
 
Förr eller senare exploderar jag av John Green
Disksamling av Lina Ekdahl
Het en novellsamling utgiven av Gilla Böcker (personliga favoriter är Tröjan av Ingrid Ohlsson och Förtio minuter eller En jävla evighet av Lisa Bjärbo)
Gå din väg, men stanna av Johanna Nilsson
Saker som aldrig händer av Johanna Lindbäck
Nick och Norahs oändliga låtlista av Rachel Cohn och David Levithan
Bara inte du av Katarina von Bredow
Bibeln på mitt sätt av Annika Borg
The return of hjärtans fröjd av per Nilsson
M som i Mara av Cannie Möller 
 
Såatte.
Dessa böcker packas alltså inte ner nu, de ska vara med mig på min redigeringsrunda innan bebisen kommer.
Visst låter det som att jag skriver på världens bästa bok?!
 
Ehm.
 


Kommentarer
Skriviver

Vilken superbra idé! Jag brukar nog göra lite sådär mer spontant. När jag känner att jag fastnar kollar jag runt lite i bokhyllan efter något som känns rätt som inspiration. Men helt klart är det nog bättre att liksom lägga upp ett litet mini-bibliotek med rätt stämning och känsla för det manus man håller på med. Ska genast börja tänka över vad jag skulle kunna välja.

Och ja, det låter som att du skriver på en kanonbok!

När är förresten din bebis beräknad?
(Nyfiken...) ;)

/Linda

Svar: 21:a februari är det sagt. Får se hur punktlig hen är...
Nina

2015-01-03 @ 23:56:29
URL: http://skriviver.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0