Att skriva långa vs. korta scener

Jag gjorde en upptäckt nu i veckan och jag skulle gärna vilja ha eran input.

Jag skriver mycket i scener och försöker att inte avsluta dagens skrivande mitt i en scen. Mellan två scener funkar perfekt, men mellan... då är det som att det kliar i mig tills jag får sätta mig vid datorn nästa gång.

MEN förra helgen gjorde jag en upptäckt och nu har jag funderat över det hela och konstaterat att det ÄR så.

Jag skriver längre scener när jag har längre tid på mig (ledig typ 3-4 tinmmar och sitter på tåg/buss och inte kan göra så mycket annat än skriva) än då jag bara skriver en halvtimme innan jag ska gå och lägga mig.

Det är väl inte ett konstigt koncept kanske,men det som stör mig är att jag nu kanske skrivit ett gäng scener som hade blivit mycket längre om jag hade haft mer tid på mig då jag skrev dem.

Jag har svårt att skriva långt och mina manus blir aldrig så långa som jag hoppats från början. Och efter första utkastet får jag lägga till, lägga till, lägga till. Men kan det vara så att problemet egentliegn inte ligger i att jag skriver för korta manus, utan att jag skriver för korta scener? Jag skyndar lite för mycket?

Kommentarer?


Kommentarer
Fia Filur

Åh, intressant frågeställning! Känner själv att mina manus blir rätt korta och att scenerna också är korta, men jag har egentligen inget emot det för jag gillar korta kapitel i böcker. Det är lättläst och ger ett sug att bara läsa lite till.

Men mitt problem är att mina scener är så ”basic”, typ bara skelett och att det fattas en massa detaljer och utfyllnad som förvandlar det nakna manuset till en välklädd bok. Vet inte riktigt hur jag ska åtgärda det, men jag antar att det bara är att redigera och fylla på och så vidare.



Frågan är väl egentligen om du tycker att dina långa scener är bättre än de korta? För en lång scen innebär ju inte nödvändigtvis att den är bättre. Den kanske innehåller grejer som går att skala bort? Fast egentligen är väl en blandning med både långa och korta bäst?

2011-11-04 @ 13:27:10
URL: http://www.sofiafritzson.com
Nilla

Fast ibland ska ju scener vara korta. Att de är olika långa ger en viss dynamik till texten på samma sätt som en mix av korta och långa meningar gör det.

Å andra sidan ska kanske scenen i sig avgöra om den blir kort eller lång? Och inte den tid du har till ditt förfogande just då?

2011-11-04 @ 17:36:05
URL: http://nillalivet.blogspot.com
malin roca ahlgren

Gå tillbaks och skriv om dem senare

2011-11-06 @ 09:23:51
URL: http://www.malinrocahlgren.com
Nina

Fia: Inget för/emot vare sig långa eller korta scener. Jag kände mig bara...ovan att skriv långa scener när det hände. Men de blev ju bra!



Nilla: Klok du är.



Malin: Ska ske!

2011-11-06 @ 20:30:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0