Har du ett författarnamn?

Jag vet inte om det bara är jag, men jag funderar en hel del över det där med om mitt namn skulle passa som författarnamn.

Är det bara konstigt, eller är det fler som gör det?

På X-Publisching debuterade Ester Roxberg nu i höstas. Och jag kan inte låta bli att tänka: "Wow! Vilket namn! Bara namnet skriker intressant person."

Å ena sidan tänker jag att författaren gör namnet. Men å andra sidan vet jag inte om mitt författarjag är mitt efternamn. Jag har alltid tänkt att jag ska byta efternamn då jag gifter mig... men hur gör jag om jag blir publiserad innan?

Psedonym känns lite småfånigt om det inte är så att jag vill vara anonym och det vill jag inte. Hell, jag kommer nog snarare trycka "författare" i min panna när det väl blir aktuellt.

Känns lite som "dagens i-landsproblem", men ändå. Det känns viktigt. och svårt. Mest svårt.


Kommentarer
malin roca ahlgren

Nej verkligen inte, men funderade oxå på det. :)

2011-11-21 @ 18:22:26
URL: http://www.blogg.malinrocahlgren.com
Fia Filur

Jag tycker nog så här: man får skapa sig ett namn, bygga upp det liksom. Hur många föds egentligen med riktigt bra, slående namn? En del gör det förstås, men väldigt många får bara helt vanliga tråkiga namn som blir speciella bara för att man har hört/sagt/tänkt på dem många gånger.

2011-11-21 @ 21:15:10
URL: http://www.sofiafritzson.com
Ostkustbo

Om du gifter dig kan väl din blivande man ta ditt namn eller så tar ni ett "nytt" gemensamt som ingen av er haft. Ett i-landsproblem verkligen, men ´nog så viktigt om man tänker bli publicerad. Hur har andra författare gjort? Vivecka Lärn heter väl något mer idag?

2011-11-21 @ 21:39:10
Nanna

Jag förstår dina funderingar, men håller med om att författaren gör sig ett namn. Johanna Nilsson eller vad man nu kan heta. Men så klart ska du byta efternamn om du känner för det.

2011-11-25 @ 18:26:40
URL: http://nannabylund.blogspot.com/
Anneli

Det blir ett författarnamn när det står på dina böcker :)

2011-11-26 @ 00:08:48
URL: http://tryingtofollowmydreams.blogspot.com/
Thérèse Eriksson

Håller nog med Anneli - det blir ett författarnamn när det står på dina böcker! Mitt namn är ju inte direkt välrdsunikt, men jag är glad att jag hann gifta mig innan min första bok gavs ut i november. Jag inbillar mig att det är lättare att bygga ett namn om man faktiskt har ett och samma namn genom hela processen. Om man däremot är etablerad är det nog inga problem att byta namn därefter: då vet ju dina läsare vem du är ändå.



Blir lite nyfiken eftersom jag just hittat hit: är det skönlitteratur du skriver eller vilken är din genre? Varmt lycka till med utgivningen!

2012-01-02 @ 12:19:46
URL: http://www.thereseeriksson.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0