Fundering: Vilket yrke är rätt om man vill bli författare?

Jag har fastnat lite i bloggvärden där person efter peson kämpar efter att skriva klart manus och få de publicerade som riktiga böcker.

Och för ett par dagar sedan slog det mig... De flesta som har planer på att blir författare har valt sitt första jobb lite taktiskt. Alla (ty alla) vet att man inte bara sätter sig ner och skriver böcker och blir utgiven på en gång och blir multimiljonär.

Och då har de flesta valt att jobba som lärare, krönikörer, journalister, illustratörer och skribeneter av olika slag. De hankar sig fram och säger med ett leende på läpparna att "jag gör ju ändå det jag älskar!".

Och här sitter jag själv... som kemist.

Hmm. Var det ett dåligt drag? Om jag verkligen vill lyckas, borde jag valt annorlunda?

Jag måste säga nej eftersom jag älskade min utbildning och numera också älskar det jobb jag har. Jag intalar mig att jag behöver båda bitarna; naturvetenskapen OCH skrivandet. De kompliterar varandra. Och ju mer jag har att göra på skolan/jobbet, desto mer skriver jag.

Är det fel också att säga att jag älskar att ha en vettig lön som trillar in på kontot varje månad? För det känns som man ska "kämpa så mycket" om man tänker bli författare, typ knappt kunna betela hyran och leva på skorpor. Klart jag kämpar med skrivandet, men mer dramatisk än så är det inte.

Jobbar dagtid, skriver kvällstid.
Kan jag få vara med i alla fall?


Kommentarer
Fia Filur

Har också tänkt på detta många gånger! Jag jobbar på kontor och känner mig långt ifrån litterära kretsar. Undrar också om jag får vara med?

2011-10-20 @ 20:23:20
URL: http://www.sofiafritzson.com
Nina

Vi kanske kan starta en egen klubb?

2011-10-21 @ 12:31:13
Bina

Jag jobbar på ett städföretag. Det bästa med det är att jag är ensam med mina tankar hela dagarna och kan fundera på alla scener jag vill skriva. Det krävs inget riktigt tankearbete att göra jobbet. Det går av bara farten och när jag kommer hem är det bara att skriva :)

2011-11-02 @ 10:59:21
URL: http://skrivprocess.wordpress.com/
Esmeralda

Jag tror det också kan vara en skön avkoppling att jobba på ett jobb som handlar om något annat än litteraturen till 100 procent.

Jag slutförde mitt pluggande i juni (litteraturvetenskap) och tar en paus ett år innan jag ämnar utbilda mig inom bokförlagsbranschen och jobbar detta år i hemtjänsten och även om jag älskar litteratur och skrivandet så var det en otroligt skön avkoppling att få ägna mina dagar åt annat än kulturen också. Även om jag ämnar ägna mitt liv åt skrivande och förhoppningsvis bokförlagsbranchen så kan jag inte dölja att det är otrligt skönt att få koppla bort kulturen och just att inte hålla på med litterära 8 timmar om dagen ökade mitt skrivande sen på kvällarna.



Och att ha en stadig inkomst tar bort stressen för ekonomin vilket i sin tur lugnar sinnet och gör att skrivandet kommer mer och mer.

Jag tror att så länge man trivs så kommer skrivandet att flyta på bra. Oavsett vad man har för yrke i övrigt.

2011-11-09 @ 15:42:21


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0