Dyrt att skriva...

Det där med skrivande är dyrt... har ni också tänkt på det?

Det börjar ju så oskyldigt. Inköp av nya skrivböcker och pennor som känns rätt i handen eller har rätt färg.

En del (jag) införskaffar post-itlappar.

Sedan går det över till att man skriver på dator. Och då också tillkommer toner och skrivarpapper. Kanske något fiffigt progam.

Håller man på riktigt länge kanske det behövs en ny dator eller en ny skrivare...

Och sedan börjar man skicka iväg manuset till lektörer. Alla dessa kostnader för lektörstjänst + manusutskrift + porto.

Och sedan kommer det STORA. Skicka till förlag. Ännu en ny utskrift. Ännu mer porto.

Och så kanske man blir refuserad; måste gå tillbaka till ritbordet och börja om...



DET ÄR DYRT ATT SKRIVA. Och så vet man att OM (läs NÄR) man blir utgiven så kommer pengarna in på kontot ändå inte vara särskilt mycket.

Det är inte min mening att låta gnällig, för jag väljer att skriva för att jag behöver det. Utan orden kan jag inte andas.

Däremot är jag nyfiken; hur löser ni utgifterna? Finns det hemliga knep?

Själv tvingar jag min pojkvän att skriva ut mitt manus på jobbet ibland. Eller "låna" med sig skrivarpapper hem.
Och är jag hemma hos mina föräldrar rotar jag alltid igenom mammas skrivbokslåda. Bra med en mamma som också tycker om att skriva.

Har ni några egna tips?


Kommentarer
MalinC

Jag har tur, jag är lärare...Vet ju att jag egentligen inte får men en och annan skrivbok och lite utskrifter...

2012-06-14 @ 20:21:32
URL: http://berattarperspektiv.wordpress.com
Fia Filur

Har löst det ganska smidigt genom att hitta en favoritsort av anteckningsblock på Gekås. Det är A5 ämnesblock med fem flikar som kostar 15kr. Favoritpennan som är jätteskön att skriva med kommer från min bank och är alltså gratis. Porto har jag sluppit på sistone eftersom jag mejlat förlag. Och manusutskrifter har jag slutat med helt. Vet att man ska skriva ut på papper och läsa igenom, men jag har kommit på en grej som funkar bättre för mig och det är läsa igenom manuset på ipad. Även om det inte är riktiga boksidor ser texten annorlunda ut än i mitt dokument, vilket gör det lättare att redigera.

2012-06-14 @ 20:58:12
URL: http://www.sofiafritzson.com
Kati

I början skrev jag ut mina manus hos ett kopieringscenter, tänka sig! Det var dyrt minsann. Nu har jag investerat i en skrivare och får ut ungefär fyra och ett halvt manus på en toner (som är DYR, men wtf). Jag försöker åtminstone krama ur det allra sista ur varje toner och ibland resulterar det i ett helt utskrivet manus (350 sidor), trots att den röda lampan blinkar hysteriskt. Jag har inga konkreta tips på hur man gör det billigare, kanske får man dra in på annat om det är alltför kännbart. Jo, ett tips har jag, och det är att jag (eftersom jag bor i Sthlm) lämnar mina manus personligen hos förlagen eller skickar via mail. Det minskar iaf portokostnaderna (och det är redan något) och dessutom får man en första liten kontakt med förlagen :)

2012-06-14 @ 21:38:14
URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Jenny

Det där gillar jag Kati, mycket smart att åka in till förlaget och lämna manuset över disk. Mitt manus kommer bli tjockt och därför kostsamt att skicka, så det ska jag minsann komma ihåg när den dagen kommer. Har inte heller något tips på hur man håller kostnaden nere, jag skriver ut allt, rättar stryker och skriver ut nytt... inte världens mest miljövänliga, men jag gillar det. Fia Filur, smart med Ipad.. men det blir ju också en extra kostnad... ;).

Jag blir nyfiken på alla er som skriver med penna och papper, får jag fråga varför? Är det kanske så att ni skriver på tåget till och från jobbet? Eller smyger ni in på toaletten under ordinarie arbetstid och smygskriver ;). Jag skriver allt på datorn. Jag verkligen "hatar" att skriva av något som redan är skrivet en gång. Blir vansinnigt uttråkad av det. Så för mig funkar det bäst så här! :)

2012-06-14 @ 22:06:23
URL: http://jennyjacobsson.blogg.se/
Fia Filur

Jenny: Vi hade redan en hemma :) Angående vad jag skriver i mitt block så är det mest tankar, känslor och planering vad jag ska skriva om/åtgärda/redigera i manuset. Skriver aldrig scener utan allt sånt hamnar direkt i datorn.

2012-06-14 @ 22:29:37
URL: http://www.sofiafritzson.com
Anneli

Det är verkligen dyrt. Jag gillar att fler förlag börjar ta emot manus via mail. Man sparar både pengar och på miljön.

2012-06-15 @ 01:52:02
URL: http://tryingtofollowmydreams.blogspot.se/
Bina

Nu brukar jag inte skriva ut förrän det verkligen behövs, typ när jag redigerat så många gånger på datorn att ögonen går i kors. Förr däremot kunde jag skriva ut bara några kapitel att ha med på resa.

2012-06-15 @ 10:30:54
URL: http://skrivprocess.wordpress.com/
Nina

Gud va kul med era kommentarer!



Malin: Ja, man får vara lite sneeky.



Fia: Smart med I-pad. jag har lite svårt att titta på skärm, men kan tänka mig att det blir lättare när skärmen är mindre.



Kati: Jag tycker fler förlag borde ha kontor i Göteborg!



Jenny: Jag skriver en del med pappaer och penna. Mycket när jag samlar idéer inför ett nytt projekt men även ibland scener när jag är inne i skrivandet. Och då framförallt när jag åker buss. Skriver bäst på morgonen och att då utnyttja den kvarten jag åker buss för att möta upp en kollega är vissa dagar guld. Tycker också att det kan vara skönt att ha en del scener handskrivna. Så när jag har dagar det går extra tungt skriver jag in dem i datorn. Extra arbete ja, men hellre det än att jag inte skulle skriva de dagarna.



Bina: Imponerad av dig som kan redigera på skärm!

2012-06-15 @ 12:19:01
Kati

Jenny:

Jag skriver mest för hand när jag planerar scener eller kapitel eller för att strukturera upp skrivandet rent generellt. Men ibland upplever jag faktiskt att det släpper loss kreativiteten att skriva med papper o penna, iaf om jag fastnat och inte vet hur jag ska gå vidare. Jag brukar ha en anteckningsbok vid sängen oxå, för de idéer jag kommer på i det där tillståndet precis innan jag ska somna. :)

2012-06-15 @ 20:32:44
URL: http://katarinapersson.blogspot.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0