Det här med att läsa böcker som får en att gråta (obs spoilervarning för diverse bra böcker)

Jag funderade mycket över det där med känslor igår.

Jag har läst tre böcker på raken som fått mig att gråta; och alla tre utav helt olika anledningar.
Ibland är det sorglig gråt och ibland lycklig.

Och igår funderade jag på VAD detta var.

Så i Den andra Will Grayson (John Green och David Levithan) är det de två killar som båda råkar heta Will Grayson som går ihop och tillsammans gör en kupp mot en kompis där de berättar hur fantastisk han är och att de uppskattar honom.
 
I Förr eller senare exploderar jag (John Green) är det den ständigt närvarande döden; att gå in i en kärlekshistoria trots att man vet att den kommer sluta illa. Talen de höll inför Augustus begravning innan han ens hade dött - jisses vad jag lipade!

Och igår läste jag ut En man som hette Ove (Fredrik Backman) och där var det flera saker som fick rörd till tårar:
- När Ove går samma med de andra och räddar Rune, så han  inte blir satt på hem
- När sjuåringen får en I-pad och kallar den buttre Ove för morfar
- När Ove faller ihop efter kalaset och på sjukhuset så krävs det flera sköterskor för att dra ut den utlänska kvinnan från rummet
Och då är detta också en fantastiskt rolig bok.
 
Så nu till min slutsats:
Det som får mig att gråta/bli rörd i böcker är när:
- Döden är närvarande
- Karaktärerna gör osjälviska saker för att visa någon annan uppskattning
- Karaktärer visar att de älskar varandra utan att säga det

De två sista är ju på sätt och vis samma, men ändå.
 
Men det här med att få till det i sina egna manus...
Jag tycker om att skriva mörkt, tycker om att skriva när det är obehagligt. Vändpunkter där det blir så uppenbart att karaktären blivit lurad.
Det där med att få tårarna att rinna är svårt tycker jag. Och då är jag extremt blödig.
Men jag jobbar på det, verkligen. Och ajg ska lyckas. Jag ger inte upp.
 
Vad får dig att gråta när du äser böcker?
Finns det någon speciell bok du kommer ihåg?


Kommentarer
Kati

Nej, jag gråter sällan (väldigt sällan tom) när jag läser böcker. Händer typ aldrig. Senaste boken som fick mig att gråta var "En Dag", av David Nicholls. Vilket förvånade till och med mig. :) En enda gång har jag rörts till tårar av något jag själv skrivit, men det manuset kommer nog aldrig se dagens ljus. :)

Svar: "En dag" finna i min bokhylla. Oläst.Kommer du ihåg VARFÖR du grät då?
Eller blir det spoiler?
Nina

2013-08-01 @ 15:58:49
URL: http://katarinapersson.com
Boktjuven Ingerun

"Den andra Will Grayson" måste jag verkligen läsa! När jag läste gamla barnboksklassiker var det flera som fick mig att gråta, tex "Den hemliga trädgården".

Jag skrev ett inlägg om bla det för ett tag sedan: http://www.boktjuven.com/2013/05/om-att-rora-lasaren-till-tarar.html

Svar: Den är lite seg i början och det tar ett tag ijnnan de två Will Grayson träffas. men gillade den skarpt! Framförallt det svarta språket hos ena Will. Satt och asgarvade typ hela tiden.
Får kolla in inlägget. tack!
Nina

2013-08-03 @ 07:59:25
URL: http://www.boktjuven.com
Fia Filur

Jag är likadan som Kati. Gråter typ aldrig när jag läser. Men blir ju absolut berörd ändå. Rue i Hungerspelen :(

Svar: Åh, Rue.*lip, lip, lip*
Nina

2013-08-04 @ 23:57:38
URL: http://www.sofiafritzson.com
Kati

Jag minns mycket väl varför jag grät, men det kan jag inte säga. Men jag tycker du ska läsa den. Stundvis kan den upplevas som lite seg, men i slutet var den ändå klart läsvärd. Tror ingen bok har väckt så mycket känslor (eller skrivkomplex) hos mig på evigheter.

Svar: Får väl gå och gräva fram den ur hyllan då...
Nina

2013-08-07 @ 17:35:42
URL: http://katarinapersson.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0