Det här med att hitta en ny frisör

Ska vi prata lite om det?
 
Sedan jag började klippa mig kort, sådär sju (?) år sedan, har jag hittat EN frisör som är riktigt duktig på att klippa mitt hår. Henne har jag gått hos de senaste åren. I Göteborg.
 
Nu när jag flyttat blir det ett stort projekt att försöka hitta en tid som skulle passa mig/henne för en klipptid. Så jag tänkte ge Borås en chans.
 
Första försöket gick...sådär.
Min snélugg blev klippt typ rak. 
 
Idag gick jag in i salongen för försök nummer två. Och det var massa krångel med min bokning (den kom bort!), så de bad massa om ursäkt och fjäskade som fan. 
 
Sedan började tjejen klippa. 
Redan där känner jag mig orolig. 
Min frisör i Göteborg klipper inte mitt hår, hon skär i det. MED KNIV! (Låter coolare än vad det är)
 
Men jag säger inget.
Har berättat hur jag vill ha det (kort i nacken, uppklippt och snélugg) och vad som är mina problemområden (mitt hår står rätt ut om det blir för kort, jag har inget självfall och två vivlar precis vid vardera tinning).
 
Det går en stund. 
Så ser jag paniken komma krypande i frisörens ögon.
- Brukar... brukar frisörer ha problem att klippa ditt hår?
Hmm. Ja, alla utom min Camilla i Göteborg, hon tyckte det var kul, såg det som en utmaning och jag gick alltid därifrån nöjd.
 
Och idag gick jag från frisören... inte nöjd.
 
Jag fick säga till henne att jo, jag vill ha det ännu kortare i nacken. Och hon fick minsann ta ännu mer på luggen.
 
Panik i hennes blick.
 
Jag gav upp.
Betalade och gick hem. Kände att luggen ändå blev rätt snygg.
 
Tittade mig i spegeln hemma. Det är HELT ojämn. Bad fästmannen kolla nacken. Ojämt där med. Great...
 
Så, imorgon ska jag tillbaka och klaga, sen ska jag nog ändå pussla ihop en tid med min frisör i Göteborg.
 
Ytterligare lärdom:
Om du vill ha en speciell typ av frisyr och ber att få bli klippt av den som är bäst på den frisyren (i mitt fall kort frysir).
Om hon du bokar med svarar:
- Ehhh... Alla här är lika bra...
Då ljuger hon. Då ska du inte klippa dig där, okej?
 
Om du frågar Argentinas fotbollslag vem som är bäst på att sätta bollen i mål så svarar inte tränaren:
- Ehhh... alla är lika bra.
 
Just saying.


Kommentarer
Kati

Håller med, det var ett dumt svar! Och jag har haft samma problem att hitta en bra frisör, både medan jag var utomlands och här. Och både när jag hade kortklippt och när jag hade långt. Så jag tror det är ett universellt problem för kvinnor, tyvärr. Hittar man en som lyssnar, förstår hur man vill ha det och gör som man vill ha det ska man nog hålla hårt i denna frisör. Tyvärr har jag inte hittat en sådan ännu.

Svar: Ska dit imorgon och få håret fixat.
Och sedan har jag bokat tid hos min gamla frisör om åtta veckor.
Så det blir någon ordning på't!
Nina

2013-02-25 @ 22:49:36
URL: http://katarinapersson.com
Jennie

Hahaha! "Alla är lika bra"... Jojo - hade den funkat, så hade nog inte mycket i världen fungerat. Pfft.
Jag gick en gång till Salong Lanie i Kba - det gjorde jag ALDRIG igen efter. Jag ville spara mitt hår, men klippa upp det. Så började (ursäkta franskan) kärringen DISKUTERA med mig och komma med kommentarer som "Ja, men jag tycker inte riktigt att du passar i det" och "Ska du ha uppklippt så är det snyggast på axellångt hår, så vi ska nog klippa lite mer". Jag fortsatte säga "Nej, klipp så LITE som möjligt på längden, jag försöker spara till långt" och "Jag tycker faktiskt att jag passar i det".
500 kronor fattigare och en stund senare kom jag hem och upptäckte i spegeln att hon hade klippt av 1 dm....... 10 centimeter är tamejfan inte "så lite som möjligt!!"
Så ja - förstår dig och din "quest" - jag tycker det är rätt svårt över lag att hitta "den där speciella och superbra-iga" frisören. Ännu svårare när man har en specifik hårfrisyr. :/
Unna dig själv en liten utflykt till Göteborg, en "Nina-dag" helt enkelt! Fika, drick te, klipp dig etc. :) Do it! Kramkalas

Svar: Göteborg är ibland bäst.
Nina

2013-02-28 @ 21:02:43
my life

Vad var det jag sa, håll dig till den frisören som du har som du ÄLSKAR och som ger dig ett nytt ansikte varje gång man traskar därifrån =)
Väl värt pengarna

Svar: SÅ värt!
Nina

2013-03-03 @ 18:07:17
URL: http://www.meandmycow.blogspot.com
sara

Hej! Det låter som du har min drömfrisör. Letar som en tok efter någon som skär hår i Göteborg. Det var så jag hittade din blogg.
Kan du berätta vad salongen heter där du klipper dig i gbg?

Svar: Hairarthttp://hairart.se/
Jag har Kamilla, men vet andra som klipper kort som har Elin och är jättenöjda med henne.

Jag har väldigt tunnt rakt hår utan fall (Kamilla har lite samma typ av hår) och de två som klippt sig hos Elin har tjockare hår och en av dem har dessutom lockigt.
Nina

2014-04-16 @ 15:34:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0