Vilken är din favoritbok?

När jag var liten så fanns den frågan alltid med när man skulle skaffa nya vänner. 
Om det inte var någon som frågade direkt, var jag ändå tvungen att bestämma mig när jag jag skrev i hennes (tror inte killar hade sånna?) "mina vänner"-bok.
 
Det var alltid så svårt att välja. Jag hade länge Peter Pohls "Vi kallar honom Anna" som favvo.
 
När jag blev äldre och skrev mer själv  började jag undera på VARFÖR jag tyckte de där boken var så bra. Jag funderade över språket, över karaktärerna, dialogen. Vad var det som fångade just mig?
 
När jag skickade in manus till förlag första gången tänkte jag inte så mycket på till vilka förlag jag skickade. Jag skickade till de jag kunde komma på jag hört talas om som gav ut ungdomsböcker; till de största och några mindre. Och sen väntade jag.
 
Redan när jag fick mina första refuseringar började jag fatta mer tycke för vissa förlag än andra; ett nej kan ju fortfarande vara trevligt.
 
Detta medförde att jag slutade se enstaka böcker; jag började se förlag.
 
Vad tycker jag om det intryck förlaget ger mig med sina böcker?
Hur bra är kvalitén på slutresultatet?
Finns det bra driv?
Hur känns baksidetexten?
Titeln?
Lockar omslaget mig att ta ner boken från hyllan?
Har jag sett deras böcker i bokhandeln på stan?
 
Och när jag väl började tänka förlag istället för enkild bok blev det mycket lättare att bestämma mig för vilka förlag jag tror skulle passa mig bäst. Vilka som lever upp till mina förväntningar och vilka jag tror skulle kunna uppmuntra mitt skrivande på rätt sätt.
 
Nu vet jag ju fortfarande inte om de håller med mig; de kanske tycker att jag inte har där att göra...
 
I alla fall, jag tror det är bra att se över de förlag man tycker verkar spännande.
 
Och själv tycker jag det är rätt underhållande; nu upptäcker jag inte böcker längre, nu upptäcker jag förlag!


Kommentarer
Fia Filur

Håller helt med! Tänker mer på hela utgivningen, innehållet, det grafiska och saker runt omkring, än bara på enskild bok. Det är rätt spännande det där.

Svar: It is!
Nina

2013-01-23 @ 20:03:19
URL: http://www.sofiafritzson.com
MalinC

Intressant tanke. Så ska jag också börja tänka...

Svar: Ögonöppnare!
Nina

2013-01-27 @ 20:36:47
URL: http://berattarperspektiv.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0