Jag hinner inte.

En av de vanligaste förklaringarna till att folk som vill skriva böcker inte gör det.
Det finns inte tid.
 
Och jag tycker det finns något sorgligt över det tankesättet: jag har inte hunnit.
Oavsett vad det gäller, om jag säger att jag inte hunnit så känner jag mig som en misslyckad människa.
För jag antyder ju att det var planerat, men inte hanns med.
 
Så går man runt och har dåligt samvete för att man borde hinna mer på den tid man har.
 
Så jag har slutat med det.
 
Jag ser det såhär istället; det handlar inte om vad man hinner med, det handlar om vad man prioirterar.
 
Istället för att se det du INTE hinner med, se det du GJORT.
 
En gång i tiden sydde jag mycket kläder till mig själv. Det var något jag uppskattade både under skapandeprocessen och efter när jag hade på mig det nya plagget.
 
När någon senare frågade mig om jag sytt något nytt plagg svarade jag; jag har inte haft tid.
Och då kändes det sorgligt; som om min garderob saknade alla de där plaggen jag BORDE ha sytt.
 
Sen kom jag på: i min värld så är det egentligen inte att jag slutat sy, egentligen är det att jag har lagt min energi på skrivande istället.
 
Nu när någon frågar om jag sytt något nytt svarar jag: Nej, jag har prioriterat skrivandet.
 
Och vips så känner jag mig vuxen och som att jag verkligen har ett mål med mitt liv; jag prioriterar.
Jag fokuserar på det jag gör, inte på det jag INTE gör.
 
Sedan ska jag självklart erkänna at det finns tillfällen då jag prioriterar helt uppåt väggarna (ser på Top Model istället för att skriva. Eller Project Runway. Eller Trinny och Susanna stylar om Sverige). Men man kan inte prioritera rätt alla gånger. Kanske finns det en del i mig som saknar mina egensydda kläder...
 
Det jag vill säga är bara att tiden är din och det är DU som bestämmer vad du ska använda den till.
Jag hoppas att jag någon gång i framtiden vågar vara så kaxig som Bodil Malmsten; när hon har flow lämnar hon inte datorn trots att hon är bortbjuden på kalas.
 
Eller som Eva på Debutantbloggen säger när hon räknar upp vad som vi skyller på för att vi inte hinner skriva:
"Det vanligaste, stäng av teven. Det tar en vecka och sedan är man avvänjd. Jag slötittar aldrig. Det betyder att jag inte alls har sett Solsidan eller Games of thrones. Det betyder inte att jag inte vill, jag har bara prioriterat bort det."
 
Sug på den ni!


Kommentarer
Fia Filur

Håller med om att det är en prioriteringsfråga. Men anser också att det vissa dagar inte finns något att prioritera bort eftersom man måste äta och sova lite också. En del dagar hinner man bara överleva :)

Svar: Att prioritera äta och sova är ju också prioritering. Och det är ju inga konstigheter.
Jag har ju heller inte barn att ta hänsyn till. Än.
Nina

2013-03-06 @ 22:35:55
URL: http://www.sofiafritzson.com
Kati

Hör här då: Jag har inte ens någon teve. har valt bort det helt och hållet. :D
Det där hinner inte hör man ofta från folk som säger att de vill skriva, MEN ... I de fallen låter det lite ihåligt tycker jag. Om man vill något tillräckligt mycket hittar man tid. Okej att man i perioder kan prioritera annat men att säga att "jag vill skriva men jag hinner inte", som något kroniskt, det tolkar jag som att de inte vill det tillräckligt mycket.

Svar: Bra jobbat! Och du har helt rätt, om man inte ens försöker så är det nog inte drömmen, egentligen.
Nina

2013-03-06 @ 23:06:38
URL: http://katarinapersson.com
Boktjuven Ingerun

"Hinner inte" är ofta en ren undanflykt, för sig själv och andra. Just nu har jag tex jättemycket tid, men "hinner" ändå inte.

Svar: I know, I know!
Nina

2013-03-07 @ 08:49:40
URL: http://www.boktjuven.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0