Dialog

Något av det roligaste jag vet är att skriva dialog. Och jag tror det märks, eftersom en av de grejerna jag oftast får komplimanger för är mina dialoger.
 
För ett tag sedan började jag fundera på det där.
Vad är en bra dialog? Och vad är det som jag tycker om så mycket med just dialoger?

På något sätt hör dialoger och undomsromaner ihop; det finns ett driv i dialoger som ofta används i ungdomsböcker som ett verktyg. Dialoger säger dessutom så mycket om boken; om vilka karaktärerna är, om deras relationer, om deras bakgrund. Och något som är viktigt att inte glömma; när de är tysta.
 
En av anledningarna till att jag verkar ha hyfsat lätt att skriva dialoger skulle jag säga beror på tv-serier.
 
Eftersom tv-serier kräver lite mer än filmer, man vill ju att den som tittar ska komma tillbaka nästa vecka och se nästa avsnitt. En av de grejerna som får mig att återkomma till serier är bra dialoger.
 
Och jag tänkte dela med mig av tre tips.
 
Gilmore girls
 
Här är det främst relationerna inom den egna familjen som visas. Mamman Lorelai och dottern Rorys samstämmighet, medan Lorelai har en helt annan approch mot sina föräldrar. I detta avsnitt vänder på sin pappas ord. 
 
http://www.youtube.com/watch?v=J-QD7tbpOIE
 
Greys anatomy
 
Jag vet att det finns mycket kärlek i denna serie, men för mig är det mest vänskapen som inspirerar mig, och då främst mellan "the twisted sisters" Meredith och Christina. Här en samling av olika klipp. Är rätt långt, men ni fattar nog ganska snabbt.
 
http://www.youtube.com/watch?v=Sa9wfqYyw7U
 
Big bang theory
 
En serie jag tycker är lite extra rolig eftersom jag själv är naturvetare och därför också fattar en hel del av vad doktoranderna pratar om. Men det som jag uppskattar mesr här är de duster som sker mellan Sheldon och Penny. Sheldon är en doktorand som ser sig för lite mer än alla andra och har ingen aning om  det socaiala spelet mellan männniskor fungerar. Penny har en dröm att bli skådespelerska, men har fastnat som servitris på the cheesecake factory. Tur för oss råkar de bo grannar.
 
http://www.youtube.com/watch?v=raVqiQhU-Fw
 
 
 
 
Vad inspireras ni av när ni tänker dialog? Finns det någon tv-serie/bok/film som du tycke är lite extra bra?


Kommentarer
Mia Skrifver

Ja, talar vi tv-serier så säger jag Buffy. Eller nåt annat av Joss Whedon. Men så där överlag med dialog så tänker jag nog mer på karaktären, hur den fungerar och låter det var en drivande kraft i dialogen.

Svar: Dialoger är så himla häftigt på det sättet; att den kan säga så mycket om karaktären och relationen till andra.
Nina

2014-06-08 @ 18:35:47
URL: http://skrifva.blogspot.fi
Fia Filur

Kommer inte på nån tv-serie just nu bara för det, men jag älskar att maratonkolla :)

Svar: Japp.Game of thrones väntar så fort semestern tar vid.
Nina

2014-06-09 @ 14:39:44
URL: http://www.sofiafritzson.com
Fia Filur

Svar: Jag har precis samma plan :)

Svar: Säger ju det; vi skulle lika gärna kunna vara en person, så lika är vi.
Nina

2014-06-18 @ 22:16:59
URL: http://www.sofiafritzson.com
Jenny Enochsson

Hej!

Jag snubblade in hit. Roligt att läsa om ditt skrivande. Jag skriver också och är mycket förtjust i klassiker. Det finns förstås massvis med bra moderna böcker också, men klassikerna har en tendens att dröja sig kvar i minnet.

Svar: Hej Jenny!
Kul att du hittade hit. Alltid trevligt att stifta nya bekantskaper med andra skrivande människor. Och ja, klassiker är underbart!
Nina

2014-06-19 @ 13:23:49
URL: http://www.jennyenochsson.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0