Det där med namn...

När man går och väntar barn så läggs mycket tid på att fundera över namn.
 
Och det är inte bara så att JAG ska hitta ett namn jag gillar, jag ska DESSUTOM komma överens med min man.
 
Så, när vårt barn föddes hade vi ett antal förslag, en favorit.
 
Och så tittar vi på denna lilla skrynkliga bebis och ba: "Näe... INGET av namnen passar!"
 
Det var bara att börja om.
 
Likadant är det när man skapar karaktärer till ett manus. Namnet måste passa karaktären. Det måsta kännas rätt.
 
Jag tänker mycket på det när jag träffar nya människor. Om en person presenterar sig som "Sara", tycker jag hon ser ut som en Sara? Varför? Varför inte?
 
Jag har en gång bytt namn på en ny bekantskap för han hade "fel" namn.
 
- Hej, jag heter Filip, sa han.
Jag tittade på honom; liten med brunt hår och blå ögon. Filip i min värld är långa, pinnsmala med blont flygigt hår.
- Nej, sa jag. Du är Andreas.
 
Sedan vägrade jag kalla honom något annat.
 
Eh... ja, nu har detta inte tänkt att bli ett inlägg om min barnslighet. Men namn är viktigt.
 
Sofia Fritzson har en karaktär som heter Melody i Dödskyssen, en vacker skyddsängel.
 
Jag har också skapat en karaktär som heter Melody i ett av mina manus; en kvinna som är stor som en husvagn, har lika mycket smink som en hel bordell och inte fattar att man ibland ska tänka innan man talar.
 
Och jag tycker att namnet funkar på båda kvinnorna. I en fallet passar namnet personen (aka ängeln) i andra fallet blir namnet och personligheten motsättningar till varandra vilket gör att det funkar.
 
Jag har ett annat manus där jag bytte namnet på min huvudkaraktär TRE gånger under skrivandets gång. Hennes kärleksintresse bytte namn två gånger.
 
Namnet ÄR viktigt.
 
Så, om vi hittat något namn till vår son?
Jovisst, tredje natten på bb när vi bara behövde gå upp var tredje timme (lyckan!) istället för varje timme för att mata kom det.
 
I magen hette han Janne.
Nu heter han James.


Kommentarer
Sofia Fritzson

James är ett jättefint namn!
Själv ser jag min Melody som lugn och harmonisk med en väldigt vacker och melodisk röst därav namnet :)
Men som du säger, motsättningar funkar också. Det är väldigt intressant med namn! Och kul :)

Svar: Namn är ju en spännande del i att skapa karaktärer och en historia.
Nina

2015-04-10 @ 08:13:19
URL: http://www.sofiafritzson.com
Mamma

Och vi tyckte hela tiden att Janne var ett utmärkt namn och tycker så fortfarande. Jag byter lätt namn på människor om de inte har "rätt" namn i mitt huvud. Kallade en kollega Roger i 6 månader innan jag kom på varför han inte svarade mig när jag pratade med honom. Hans namn är Peter.

Svar: Ha, ha, ha! Kanske är en gen jag ärvt av dig då?
Nina

2015-04-10 @ 13:06:15
Skriviver

Det är verkligen roligt med namn, just det där att man har en så specifik uppfattning om ifall en person är en "sara" eller en "Andreas", och att det kan skilja sig så mycket mellan människor vad man tycker.

James är jättefint!

Jag håller för närvarande på att byta namn på tre av mina karaktärer (en perspektivkaraktär och två bikaraktärer) för TREDJE gången. Det är otroligt svårt med två av dem. Efter så många är det ju ganska sent att byta, men min kära responsläsare sade att deras namn inte riktigt funkar (vilket jag själv också tyckt, men man hoppas ju ändå ibland...) så nu är det bara att byta. Hoppas bli klar idag...

Svar: Det är så irriterande när man inte hittar rätt namn! Hoppas att det löste sig.
Nina

2015-04-14 @ 08:58:40
URL: http://skriviver.se
Julia

Det är inte lätt med namn. Roligt inlägg, skrattade gott faktiskt.

Svar: Tack!
Nina

2015-04-17 @ 23:05:33
URL: http://magicmarvels.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0