Jag har tilltro till denna värld!

När jag gick på gymnasiet hade jag en lärare som inte ville ha barn pga "världen är så grym".
 
Och när jag gick på gymnasiet så tyckte jag världen var rätt... kass. Kanske var den bara vanligt tonårs-kass, but still, kass. Så mycket trångsynthet, rädsla för det som är annorlunda och oförståelse för hur man tar hand om varandra.
 
I helgen har jag spenderat en del tid framför TV:n.
 
På fredagkvällen såg jag Benny Andersson (från ABBA) i Skavlan där han berättade om hur han och hans son räddade filmprojektet till boken Cirkeln. Och så pratade han om feminism. Med i programmet var också Alice Bah Kuhnke (vår kultur och demokratiminister) som delade med sig om sin syn på kärnfamiljen och berättade om hur hon lärt känna både flyktingar och sverigedemokrater för att förstå båda sidorna.
 
På lördagen hamnade jag av en slump framför QX-galan på fyran där det delades ut pris till män som vågar gå i kvinnokläder, hockeyspelare som spelar i regnbågströjor, personer som anordnar pridefestivaler (29 stycken under 2014!!!) och artister vars låtar spränger barriärerna.
 
Och jag satt där i soffan, klappade mig på gravidmagen och kände mig så stolt.
 
Du är så välkommen till denna värld, lilla bebis. 
Den är fylld av förebilder och folk som kommer stå upp mot förtryck.
Den håller på att förändras, till det bättre.
 
Den är redo, för dig.
 
Välkommen!


Kommentarer
Sofia Fritzson

Välkommen bebis, vi väntar på dig!

Svar: We do!
Nina

2015-02-16 @ 11:03:00
URL: http://www.sofiafritzson.com
Maja-Stina

Åh, snart kommer bebis!
Och jag hittade dina kommentarer! De hade lagt sig bland icke-godkända, men nu hoppas jag att de ska dyka upp direkt om du kommenterar. Och jag ska hålla bättre span. ;)

Måndagskram!

Svar: Bra att du hittade dem!Kram!
Nina

2015-02-16 @ 12:47:41
URL: http://www.majastina.se
Mia

Åh vad härligt att läsa. Så ska det kännas inför bebisankomst!

Svar: Det var då. Inatt vaknade jag i panik och ba: Men tänk om jag blir en skitdålig mamma!!! Sen kunde jag inte sova på tre timmar...
Nina

2015-02-17 @ 08:15:26
URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Maja-Stina

Ser din kommentar ovan och du kommer bli supermamma!

Svar: Men tack!Behövde höra det just nu då jag inatt vaknade och i panik tänkte: Men tänk om jag blir en skitdålig mamma?!

Tack!
Nina

2015-02-18 @ 09:25:26
URL: http://www.majastina.se
Ostkustbo

Visst är det härligt att det finns många förebilder.

Svar: It is!
Nina

2015-02-18 @ 19:45:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Ordet är ditt!

- en blogg om skrivande

RSS 2.0